Unul dintre cele mai timpurii exemple de mall-uri vine din Roma Antica, din forumurile acelor vremuri, unde erau localizate pietele comerciale. Dupa cum se crede astazi, una dintre cele mai vechi mentiuni ale acestui tip de constructii se refera la Piata lui Traian, din Roma, situata in Forumul lui Traian.
Astazi, tendintele, functiunile gazduite si, cel mai important, design-ul exterior si cel interior al cladirilor, se afla in continua schimbare. Mall-urile se modifica in acelasi timp cu ele, iar in acest proces ele servesc drept barometru pentru experienta consumatorilor. Se obisnuia ca mall-urile sa fie pur si simplu depozite pentru o varietate de magazine, fiind un centru de atractie tocmai datorita comoditatii. Marile mall-uri din zonele suburbane erau, de fapt, magazine de baza, care raspundeau nevoilor de consum. Mall-urile au devenit o experienta imbunatatita fata de cea a shopping-ului de pe marile bulevarde.
Arhitectii specializati in construirea de mall-uri se confrunta cu nenumarate provocari, intrucât un mall trebuie sa fie cât mai spatios, pentru a gazdui zeci de magazine, dar nu foarte mari, pentru a nu obosi cumparatorii; cladirea trebuie sa ofere acces luminii naturale si aerului exterior, dar astfel incât sa nu concureze cu sistemele artificiale de iluminat; de asemenea, clientii trebuie sa se simta putin pierduti, sa colinde de la un magazin la altul, dar in acelasi timp sa gaseasca usor iesirile in caz de urgente. Saint-Gobain a venit cu raspunsuri si solutii la aceste probleme importante, contribuind profund la schimbarea paradigmei mall-urilor moderne.
“Necesitatea confortului in timpul petrecut la cumparaturi si capacitatea de cumparare sunt cerinte importante peste tot in lume, iar pentru a le satisface folosim solutiile si materialele Saint-Gobain care raspund nevoilor estetice, termice, acustice, de calitate a aerului. Astazi, conceptul de Mall implica nu doar o alegere intre doua sau mai multe magazine, ci o intreaga experienta, unde culorile, aromele, sunetul, miscarea dau personalitate unui loc de intâlnire pentru comunitate, iar design-ul si materialele potrivite sunt printre cele mai importante elemente care pot asigura succesul acestor spatii”, a declarat Constantin Hariton, Delegat General Adjunct al Grupului Saint-Gobain din România.
Prin intermediul materialelor si solutiilor inovatoare, fiecare divizie a Grupului ofera o experienta deosebita in vizitarea mall-urilor, precum:
Centrul comercial Emporia din Malmö, Suedia. Situat in sudul orasului, in Hyllie, Centrul Comercial Emporia este prima cladire a arhitectului Gert Wingårdhs, care a fost declarata câstigatoare in cadrul unei competitii pentru crearea de cladiri de locuinte si de birouri. Glassolutions, Vetrotech Saint-Gobain, Saint-Gobain Abrasives, Weber, ISOVER si Gyproc au furnizat materialele necesare pentru construirea unuia dintre cele mai mari centre comerciale din nordul Europei.
Blue City, Varsovia. Situat la 3 km de Central Business District, mall-ul este cunoscut pentru design-ul sau unic si pentru spatiile deschise. Cu o inaltime de 55 de metri, pe o suprafata de 207.300 m², acesta este cel mai mare centru cu utilizare multipla din tara. Arhitectii au folosit sticla securizata “SGG Cool-LITE PB 135”, fabricata de Saint-Gobain, care ajuta la economisirea energiei si a utilizarii aerului conditionat. Supranumit „orasul intr-un oras“, mall-ul dispune de 200 de magazine, un hotel de trei stele, un centru de divertisment, supermarket-uri, un magazin de design interior, o clinica medicala si un showroom auto.
El Faro Shopping Mall, Extremadura. Cu o suprafata de peste 66.000 m², El Faro este cel mai mare centru comercial, de agrement si de restaurante din Extremadura, dispunând de 2.500 de locuri de parcare si peste 100 de magazine. Ca urmare a utilizarii materialelor si solutiilor Gyproc, designul a fost certificat BREEAM si a fost evaluat cu calificativul „foarte bun“, demonstrând astfel angajamentul ferm fata de eficienta energetica si bunastarea clientilor sai. Are sisteme de economisire a utilizarii de apa, energie si materiale si ofera utilizatorilor un nivel ridicat de confort. Conceptul studio-ului de arhitectura care a dezvoltat acest mall si-a propus sa creeze un mediu relaxant, in contrast cu zona inconjuratoare uscata, folosind plante, apa si lumina naturala.
Mega Mall, Bucuresti. Rigips a livrat solutii Rigidur pentru pereti cu rezistenta la impact si solutii Glasroc F Ridurit pentru protectiile impotriva incendiilor. Calitatea aerului din interior si confortul termic sunt asigurate de reteaua de incalzire, ventilatie si aer conditionat, care a fost izolata cu peste 20.000 m² de produse ISOVER Ventiroll 50. Aceasta solutie reduce semnificativ consumul de energie al centrului comercial. Saint-Gobain Glass a livrat sticla Cool Lite SKN154 II.
Promenada Mall – un simbol al dezvoltarii durabile – este construit cu panouri speciale din gips-carton, rezistente la foc (tip RF), placi cu rezistenta mare la umiditate (Aquaroc), placi flexibile Glasroc F Riflex si placi Rigips Fonic, oferite de Saint-Gobain Rigips România.
Dezvoltatorii de astazi se indeparteaza de modelul traditional de mall, deschizând acum complexe cu “utilizare multipla”, de cele mai multe ori in aer liber, care aduc in acelasi loc magazine, restaurante, spatii de divertisment si spatii verzi. Centrele comerciale se indreapta spre viitor cu grija pentru mediul inconjurator si gata pentru inovare si creativitate.