Experienta scolii Parametrica [digi fab school] si a celor patru prototipuri participante la cel mai mare eveniment de fabricatie digitala devine relevanta pentru comunitatea romaneasca de design, in sensul confirmarii potentialului acesteia din urma si a afirmarii intr-un context international.
Totul este ciclic. De la obiectele si produsele realizate in manufacturi, la cantitatile mari de produse de acelasi fel, in perioada industrializarii, ne intoarcem usor catre unicat. Insa, de data aceasta, prin tehnologia avansata: software inteligent si masinarii delicate cu denumiri ingenioase (Grasshopper, Rhino, 3D printer MakerBot etc.) care transpun usor si cu precizie un concept in forma fizica. Hub-uri creative fac ca totul sa se intample accelerat punand specialisti cu pregatiri radical diferite sa traga la aceeasi barca, iar productia se muta la consumatorul final. Experimentul devine colaborativ, impactul este la nivel de comunitate, iar puterea trece la individ, la consumator.
Astfel poate fi descris conceptul care sta in spatele celui mai impunator eveniment de fabricatie digitala FAB10, desfasurat intre 2-8 iulie 2014 in Barcelona. Timp de o saptamana s-au intalnit intr-un cadru interactiv peste 500 de antreprenori makers si fabbers, caci asa isi spun specialistii fabricatiei digitale. Acesta este, de asemenea, si conceptul din spatele participarii scolii Parametrica [digi fab school] cu cele patru prototipuri: Wavics 3.0, The Triangulator, Exoskeleton Dress si Hands Off Skirt. Realizate de tineri experti romani, designeri, programatori sau arhitecti, si concepute in cadrul workshopurilor experimentale gandite de scoala sub atenta supraveghere a profesorilor scolii, prototipurile cu exprimare diferita s-au incadrat perfect intr-un peisaj care a reunit echipe performante de specialisti din intreaga lume. Incepand cu proiectele Exoskeleton Dress (designer Andrei Moldoveanu) si Hands Off Skirt (designer Diana Giurea), expozitia creativa romaneasca a surprins prin concept si prin punerea in practica.
Wavics 3.0 a explorat interactivitatea si jocul cu utilizatorul prin intermediul a 615 mini-oglinzi, raspunzand in timp real la intrebarea “Cine este cea mai frumoasa din lume?” nu doar din tara. “Conferintele Fab Lab sunt niste motorase de raspandire a inovatiilor in materie de fabricatie digitala cu un format foarte particular. Fiind printre expozantii din cadrul unui eveniment care se invarte in jurul workshopurilor educative, ne-am bucurat de foarte mare interes din partea participantilor si vizitatorilor, care ne-au facut sa simțim ca ne aliniem cu tendințele internaționale din domeniul designului experimental, fabricat digital. Ei ne-au ajutat sa descoperim in proiectele noastre ca inspiratia creativa este cea care folosește la maximum de potențial noile tehnologii de producție, care, prin flexibilitatea lor, pot materializa proiecte din cele mai inedite.” Ina Leonte, echipa Aditiv, arhitect ZEST Collective.
Prototipul The Triangulator, care a plecat de la o singura jacheta-experiment, la FAB10 a ajuns mult imbunatatit propunand o jacheta pentru barbati, o jacheta pentru femei, doua perechi de pantofi si incluzand suprafete de tip oglinda, de data aceasta cu ajutorul placutelor metalice de la Cressent. “M-a surprins mulțimea prezenta la targ – de la profesioniști și impatimiți ai designului computațional, la participanți care nu aveau nicio legatura cu arhitectura, multi din domenii adiacente. La unul dintre workshop-uri (Plug and Wear) despre designul textil in simbioza cu senzori Arduino, m-a impresionat ca se promova ideea ca designul computațional a ajuns la un punct in care arhitecții nu trebuie sa se mai limiteze la un singur domeniu ori la o singura abordare. FAB10 a venit ca o completare fireasca a workshop-ului Architecture in Fashion, editia 3, in cadrul caruia am descoperit cat de dificil este sa creezi un prototip fizic, care sa fie placut estetic, dar și funcțional, in ciuda faptului ca procesul digital pare sa decurga fara nicio problema. Cred ca instalațiile mele preferate din cadrul FAB10 au fost Wavics 3.0, Candy Project, cu scopul de a demonstra calitațile unui material cu un minim de structura, pinball-ul digital și interactiv creat de Chinos International sau foarte realistul Slider Robot.” Lidia Ratoi, echipa The Triangulator (compusa din Larisa Ratoi, Lidia Ratoi, Alexandru Oprita si Ida Chiatante).
Pentru echipa Parametrica [digi fab school] aceasta este prima invitatie internationala, un prim rezultat al unei viziuni pe termen lung si o confirmare a pozitiei de potential hub creativ, prin suportul sustinut pentru comunitatea de tineri designeri, arhitecti si specialisti in noile tehnologii.