Copilul are nevoie nu numai de un loc de studiu, ci şi de joacă, mai ales că de acum încolo începe să se întâlnească cu prietenii şi colegii. Aşadar, din micul lui univers nu au cum să lipsească corpurile de depozitare, biroul şi, evident, patul. Cum gestionezi această situaţie, mai ales atunci când nu dispui de prea mult spaţiu, ca în majoritatea cazurilor?
Tips&Tricks
Este esenţial ca biroul să fie luminos:
o Preferabil, poziționează-l sub fereastră, pentru a primi lumină naturală cât mai multă vreme din zi. Dacă, din motive de spațiu, nu este posibil acest lucru și trebuie să aşezi biroul contra unui perete, atunci îţi recomand ca acesta să fie suficient de adânc (60-70 cm). Astfel, cel mic nu se va simți înghesuit și va beneficia de distanța optimă pentru a putea citi eventualele informații postate în fața sa.
o Sunt necesare mai multe surse de lumină pentru a proteja ochii copilului, în special dacă acesta este mic. Un loc luminat insuficient scade capacitatea de concentrare, pe lângă faptul că dăunează vederii. O lumină potrivită este asemănătoare cu cea a soarelui (lumină albă rece). Aşadar, foloseşte becuri cu astfel de lumină.
o Suprafața mesei de studiu/biroului trebuie să fie suficient de deschisă încât să nu forțeze ochii atunci când sunt schimbări prea mari de luminozitate. De asemenea, este indicat să aibă un finisaj mat, pentru a nu favoriza reflexia luminii.
Ce e bine să le fie la îndemână:
o La nivelul ochilor, suficient de aproape de masa de studiu, este util să amenajezi pe perete câteva zone unde să evidențiezi tematicile temporare pe care le abordează copiii. Pentru a nu încărca cu prea multă culoare aceste suporturi grafice, există anumite trucuri. De exemplu, un pinboard aplicat direct pe perete, pe care se dă un strat de vopsea lavabilă, o zonă de perete finisată cu vopsea magnetică sau cu vopsea pe care se scrie cu creta sunt variante simple și eficiente.
o Manualele şi caietele de lucru trebuie să se găsească în apropierea biroului, la o înălțime uşor accesibilă și, preferabil, așezate paralel cu peretele, pentru a putea fi văzute și alese fără probleme. De asemenea, este foarte important ca lecturile care nu țin de școală (cărțile cu povești, cărțile de colorat etc.) să fie ținute separat, într-un colț special amenajat pentru citit (reading corner). Astfel, cititul în sine nu riscă să fie asociat cu lucrul pentru școală.
o Copilul trebuie să aibă acces ușor la ustensilele de scris, de colorat și la diverse rechizite. Eventual, acestea pot fi organizate într-un cărucior colorat, pe roți, sau în găletușe înșirate pe perete.
o Din camera şcolarului nu trebuie să lipsească nici zonele tematice – adică panourile cu informații nou descoperite la școală (lumea numerelor, jocuri cu litere, hărți). Acestea au rolul de a menține grupate informațiile acumulate și de a le face mai prietenoase.
Când sunt mai mulți copii de vârste apropiate:
o Este util și plăcut să aibă un loc de studiu comun – la aceeași masă, mai mare, sau la birouri alăturate.
o Este necesar însă și lucrul individual. În acest sens, poţi folosi câte o culoare diferită pentru materialele fiecărui copil.
o Prichindeii de 5-7 ani pot fi distrași foarte ușor. Pentru a evita această situaţie, marchează locul de studiu cu o culoare sau cu un covoraș – ca un fel de cerc magic, pe care îl vor asocia cu o zonă de concentrare.
Foto: Sutterstock
Material realizat cu sprijinul arhitectei Ilinca Maican, www.arch2measure.ro, e-mail: Ilinca.maican@gmail.com, tel.: 0723.387.911