In primele noua luni ale anului 2011 s-a evidentiat o crestere a vanzarilor comparativ cu aceeasi perioada a anului 2010. In schimb, incepand cu luna octombrie, trendul a fost descendent, astfel incat, per total, anul 2011 se va pozitiona sensibil pe acelasi palier cu 2010. In primele trei trimester evolutia pozitiva s-a datorat, conform studiului realizat de Premier Service, fluxului neintrerupt al programului “Prima Casa” si a unei perioade de oarecare stabilitate, fara zvonuri alarmiste privind viitorul incert al acestui program guvernamental. Ce a urmat, s-a datorat in mare parte nelinistii de pe pietele financiare, a tulburarilor starnite in subconstientul colectiv de zona media internationala, precum si a prognozelor cu iz pesimist.
O alta deosebire esentiala fata de anul trecut este aparitia unei noi categorii de cumparatori, aproximativ unul din 5 clienti Premier avand in portofoliu un imobil pe care intentioneaza sa-l schimbe prin sistemul buy-back, de regula solicitand un apartament cu suprafata mai mare si numar de camere imediat superior.
Nici bugetul nu mai este acelasi. Astfel, in zona de Sud a Capitalei, bugetul mediu s-a pozitionat intre 35.000 si 55.000 Euro iar la formarea acestei medii au contribuit garsonierele de 25 – 30.000 Euro, pe de-o parte, si apartamentele de 3 camere cu suprafete mari si preturi intre 65-70.000 Euro.
O alta surpriza este faptul ca apartamentele cu doua camere nu mai fac parte din topul celor mai bine vandute proprietati. Cele mai tranzactionate au fost in 2011 garsonierele si apartamentele cu 3 camere. Apartamentele cu patru camere au inregistrat o cadere brutala, mai ales datorita zvonurilor despre cresterea cheltuielilor la intretinere datorita taierii subventiilor la incalzire. Chiar daca programul Prima Casa a adus un numar destul de ridicati de cumparatori, procentul celor care achizitioneaza cu bani lichizi a crescut ajungand pana la 15-20%.
Important este si faptul ca dezvoltatorii si-au adaptat oferta noilor cerinte din piata si au devenit mult mai deschisi la necesitatile potentialilor cumparatori. Ofertele speciale si promotiile s-au tinut lant, incepand cu reducerile de pret si terminand cu anularea comisionului pentru tranzactii.