Cati oameni nu au platit o analiza sau mai multe doar pentru ca nu stiau ca ar putea fi gratuita daca au trimitere de la medicul de familie? Cati oameni nu stiu ca au la dispozitie controale perodice gratuite? Cati oameni stiu ca pot cere o a doua opinie? De acum pacientii din Romania vor primi mai multe informatii despre drepturile pe care le au. Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania, cu sprijinul ECC Romania – Centrul European al Consumatorilor si al Dr. Florin Ioan Balanica, Consultant Personal de Sanatate, a lansat campania Fii un Pacient ACTIV!, campanie de informare despre drepturile si obligatiile pacientilor.
Potrivit raportului “Puterea pacientilor europeni” publicat la Bruxelles, pacientii romani sunt printre cel mai putin informati pacienti din Europa, situandu-se pe locul 30 din cele 50 de tari europene. Motivele pentru care Romania este pozitionata pe un loc codas al topului tin de lipsa de resurse financiare, de informare si implicare a pacientilor in luarea deciziilor privind propria sanatate. In acelasi timp, Potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii, Romania se afla pe primul loc in Europa ca rata a mortalitatii din cauza cancerului de col uterin si tot pe primul loc la incidenta cazurilor de tuberculoza. De fapt, potrivit Colegiul Medicilor din Romania, tara noastra ocupa primul lor in Europa in ceea ce priveste numarul deceselor prin cancer. De asemenea, Romania este pe primul loc in Uniunea Europeana la capitolul mortalitate infantila in randul copiilor sub 5 ani, potrivit rapoartelor realizate de catre Unicef, Organizaţia Mondiala a Sanataţii, Banca Mondiala şi Naţiunile Unite. O alta statistica ingrijoratoare se refera la numarul romanilor obezi, acesta fiind dublu fata de 2007.
In aceste conditii, Fii un Pacient ACTIV! isi propune sa informeze si sa promoveze drepturile pacientilor atat catre beneficiarii de servicii medicale, cat si catre personalul din sistemul medical. Astfel, campania va cuprinde informari de presa, informari directe, online marketing si workshop-uri dedicate pacientilor si specialistilor din sistemul medical. Informarile directe vor fi indreptate catre pacienti, cu sprijinul asociatiilor de pacienti si asociatiilor de medici de familie, precum si catre personalul din sistemul medical, cu sprijinul asociatiilor profesionale, dar si a spitalelor si clinicilor.
Conf. Univ. Dr. Costel Stanciu, Presedinte APC Romania – “Campania Fii un Pacient ACTIV! este un indemn adresat consumatorilor romani de a-si schimba mentalitatea in privinta serviciilor medicale. Vrem ca pacientii romani sa-si constientizeze drepturile, sa le ceara atunci cand acestea sunt ignorate, vrem ca sanatatea sa nu mai fie o preocupare doar in cazurile in care ne este rau sau ne doare ceva. Este timpul sa nu mai asteptam ca schimbarea sa vina de la altii, ci sa o impunem noi insine. Este timpul sa nu mai fim ignoranti, pentru ca sanatatea face diferenta intre viata si moarte”.
Dr Florin Ioan Balanica, Consultant Personal de Sanatate – “Pacientul din Romania are dreptul la ingrijire medicala personalizata in functie de nevoile si posibilitatile sale. De asemenea, are dreptul sa aiba alaturi de el medici care sa il indrume si sa il insoteasca pe tot parcursul procesului de vindecare, intr-o relatie corecta medic – pacient. Este nevoie de un pacient activ si informat, dar si de un sistem care sa incurajeze specialistii din sanatate sa colaboreze in cadrul unor echipe multidisciplinare, in folosul pacientilor”.
Drepturile pacientilor asigurati:
-
Ai dreptul la informatie medicala
-
Ai dreptul la confidentialitate si viata privata
-
Ai dreptul sa alegi cele mai sigure metode privind sanatatea reproducerii
-
Ai dreptul la tratament si ingrijiri medicale corespunzatoare
-
Ai dreptul sa ceri o alta opinie medicala
-
Ai dreptul la consultatii preventive
-
Ai dreptul si la servicii medicale acordate de un medic acreditat din afara spitalului
-
Ai dreptul la despagubiri in cazurile de malpraxis
-
Ai dreptul de a-ti exprima consimtamantul
Obligatiile pacientilor asigurati:
-
sa se inscrie pe lista unui medic de familie;
-
sa anunte medicul de familie ori de cate ori apar modificari in starea lor de sanatate;
-
sa se prezinte la controalele profilactice si periodice stabilite prin contractul-cadru;
-
sa anunte in termen de 15 zile medicul de familie asupra modificarilor datelor de identitate;
-
sa respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului;
-
sa aiba o conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar;
-
sa achite contributia datorata fondului in conditiile stabilite prin contractul-cadru;
-
sa prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atesta calitatea de asigurat.