Doua proiecte independente de ambrotipii „Qoheleth’s true vanity” si „Plante urbane (de pe strada mea)”ale fotografului Stefan Dinu, realizate printr-o tehnica descoperita in 1854, au fost dezvaluite in cadrul vernisajului.
Un element de atractie a fost si aparatul foto realizat chiar de artist.
Din 25 mai, timp de o luna, publicul larg va avea ocazia sa vada la Readers Café o expozitie foarte speciala cu aroma de levantica si inceput de secol XIX semnata de Stefan Dinu. Artistul a abordat o tehnica de fotografiere de pionierat, ambrotipia ce presupune pregatirea materialului fotosensibil, pe o sticla, tabla sau alt suport, chiar inaintea expunerii acestuia. Rezultatul este o imagine unica, irepetabila, la fel ca si momentul fixat de cadru. Muzica clasica de flaut si harpa celtica a duetului Classical Addiction au dat o vibratie aparte serii.
Primul dintre aceste proiecte, „Qoheleth’s true vanity”, o explorare a temei Vanitas, actualizata si reinterpretata, unde declamatia „vanitas, vanitatem” este deposedata de orice sens polarizant (pozitiv sau negativ) sau reactii emotionale si este luata ca atare. Sau altfel spus, „totul este lipsit de sens” era de fapt vestea cea eliberatoare, acelasi mesaj care reprezenta de mult „evanghelia” orientului, fie ca vorbim de vechea traditie taoista chineza, hinduismul traditional indian sau mai recentul zen japonez. Existenta e un joc.
Al doilea proiect, Plante Urbane (de pe strada mea), proiect nefinalizabil, dupa spusele autorului, care a devenit dependent de experienta realizarii acestor imagini. Este un exercitiu de atentie, limitat ca spatiu si timp (placa trebuie expusa la scurt timp de la acoperirea cu halogeni de argint), care exploreaza integrarea energiei vitale universale, reprezentata aici de plante, intr-un spatiu antropomorfizat prin betoane crapate, tevi, garduri si sarme. Fotografiile se apropie de stilul documentar printr-o perspectiva si iluminare neutra, detasata, iar in lipsa contrastului cromatic sau a contrastului tonal, dialogul se poarta intre contrastul de forme si texturi organice si mediul fabricat, anost si precar.
Cu expozitia lui Stefan Dinu, Readers Café continua seria vernisajelor inedite. Bogdan Constantin, Roland Pangrati, Cristina Frentiu Socolescu, Valentin Tanase, Alexandru Crisan sau Marian Simon sunt cativa dintre artistii ce au dat emotie si culoare serilor de arta Readers Café.
Stefan Dinu. Nascut la Bucuresti acum 36 de ani, autodidact, fara studii formale de imagine sau fotografie, Stefan Dinu este initiatorul proiectului Allkimik care isi propune readucerea in atentia publicului a tehnicilor de fotografiere arhaice care presupun construirea cu atentie si intentie a fiecarui „obiect fotografic”. Singura pregatire formala il reprezinta un workshop individual de doua saptamani condus de trei fotografi ai prestigioasei agentii Magnum, la Brighton in 2008.
A debutat in spatiul expozitional anul trecut, cu un alt proiect de ambrotipii, Face Five, care a fost expus la Centrul Cultural Maghiar si apoi la Muzeul de Etnografie din Brasov, unde se afla expusa si in prezent. Tot anul trecut, Maya, proiect realizat exclusiv in tehnica cibachrome, a fost expus in barul Pe Baricade, odata cu editarea mini albumului cu acelasi nume.
Stefan Dinu este si initiatorul proiectului Allkimik care presupune un atelier in care se produc obiecte fotografice, biblioteca, expozitie permanenta de fotografii nedigitalizate si o serie de seminarii de pregatire si popularizare a tehnicilor vechi de fotografie.