In data de 3 iunie 2015, Centrul European al Consumatorilor din Romania – ECC Romania, va sarbatori, ca parte a unui efort coordonat al tuturor celor 30 de Centre din ECC-Net, cei 10 ani de existenta si activitate ai ECC-Net, alaturi de consumatorii romani prezenti in cadrul Aeroportului International Henri Coanda din Bucuresti, la terminalul Plecari – Extindere, intre orele 10:00 și 14:00.
Centrele Europene ale Consumatorilor (ECC) ofera gratuit informatii, recomandari si asistenta cu privire la probleme legate de achizitii transfrontaliere in UE, in Norvegia si in Islanda. Centrele au birouri in fiecare dintre aceste tari.
Centrul European al Consumatorilor la nivel national:
– va informeaza cu privire la drepturile care va revin potrivit legislatiei europene si nationale in materie de protectie a consumatorilor;
– ofera recomandari cu privire la posibilitatile de solutionare a reclamatiei consumatorului;
– asista solutionarea amiabila a reclamatiilor adresate comerciantilor in urma unei achizitii din strainatate;
– redirectioneaza consumatorul catre un organism adecvat in cazul in care ECC nu poate ajuta in acest demers.
De unde vin cele mai multe reclamatii
– De la consumatori romani in legatura cu un comerciant dintr-o alta tara europeana.
Relatia cu principalele cinci alte tari europene (consumatori romani):
1. Ungaria 21,6 %
2. Italia 13,9 %
3. Germania 12,6 %
4. Regatul Unit 10,6 %
5. Franta 6,9 %
– De la alti consumatori europeni in legatura cu comercianti romani.
Relatia cu principalele cinci alte tari europene (comercianti cu sediul in Romania):
1. Bulgaria 16,2 %
2. Spania 12,9 %
3. Franta 10,6 %
4. Italia 10,4 %
5. Belgia 7,7 %
Povestile de mai jos sunt doar cateva exemple care ne arata cum ECC Romania a venit in ajutorul consumatorilor care au considerat ca au fost tratati incorect.
Ai drepturi cand cumperi online!
Radu este un software developer din Bucuresti care a comandat un tricou si alte produse inscriptionate cu numele trupei lui preferate de pe un website din Anglia. A platit online pentru tot, dar coletul a venit doar cu tricoul. Radu anunta problema website-ului, dar mesajul sau este ignorat. Atunci el decide sa isi cauta pe internet drepturile de cetatean european in domeniul achizitiilor transfrontaliere. Astfel gaseste website-ul ECC Romania si le cere ajutorul. Raspunsul de la ECC vine prompt: vor lua legatura cu website-ul si vor face tot posibilul pentru a rezolva problema pe cale amiabila.
ECC il tine la curent pe Radu cu toate demersurile.
La cateva saptamani, un angajat al websiteului ii raspunde lui Radu, isi cere scuze pentru intarziere si il asigura ca va primi banii inapoi pentru comanda neonorata. Radu le multumeste celor de la ECC pentru asistenta, increzator fiind ca datorita implicarii lor, website-ul cu pricina i-a luat in seama plangerea.
E important sa stii ca ai drepturi!
Aurora locuieste in Bucuresti si iubeste calatoriile. In 2013, a efectuat o calatorie in Sardinia alaturi de sotul ei. A avut parte de o excursie minunata, dar cand a ajuns la aeroport pentru intoarcere, i-au comunicat faptul ca zborul i-a fost anulat. Asteptand sa i se comunice cum vor ajunge acasa, Aurora citeste un pliant despre Directiva UE care reglementeaza drepturile pasagerilor. Ajunsa acasa, trimite un email Comisiei Europene, cerand mai multe informatii. De la Bruxelles i se sugereaza sa contacteze ECC Romania, lucru pe care il si face. ECC actioneaza rapid si preiau ei cazul integral cerand doar documentele necesare. O tin la curent cu noutatile si Aurora apreciaza ca nu trebuie sa se mai chinuie cu nimic. Dupa cateva luni, ea primeste despagubirea meritata.
Astazi, Aurora vrea sa se asigure ca toti cetatenii romani isi cunosc drepturile in UE si ca stiu ca exista o institutie serioasa in Romania care poate sa sara in ajutorul tuturor consumatorilor nedreptatiti.
„Am gasit un ajutor de nadejde in ECC!”
Marius a cumparat un pachet turistic pentru o excursie de vis alaturi de sotia sa in Republica Dominicana. La retur insa, datorita unei intarzieri pe prima cursa, Marius si sotia lui au pierdut conexiunea din Madrid. Compania aeriana care a cauzat intarzierea refuza sa suporte costurile aferente unor noi bilete. Nevoit sa dea el acesti bani, desi el cumparase un pachet complet, Marius a cautat sa afle cine este, de fapt, responsabil: agentia, tur-operatorul sau compania aeriana. A pierdut un an cu sesizari in toate directiile, apoi si-a amintit de reclamele despre drepturile consumatorilor. Asa da de ECC care intervine prompt, ii sugereaza sa isi focuseze atentia spre compania aeriana si sa actioneze in instanta la Madrid si il ajuta la coordonarea tuturor actiunilor. Intr-un final, compania aeriana ofera despagubirile cerute si Marius tine sa le multumeasca celor de la ECC pentru modul profesionist in care l-au ajutat sa isi ceara drepturile de cetatean european.