In anii ’80, Hollywood, „fabrica americana de vise”, a creat serialul de actiune „Knight Rider”, care prezenta un Pontiac Firebird Trans Am vorbitor pe nume K.I.T.T., care se conducea singur.
Aproape 30 de ani mai tarziu, conducerea automata nu mai este o fantezie. „Pas cu pas, Bosch transforma stiintifico-fantasticul in realitate”, declara Dr. Dirk Hoheisel, membru al consiliului de administratie Bosch. Autovehiculele echipate cu tehnologia Bosch se pot conduce singure in anumite situatii, de exemplu in blocajele in trafic sau la parcare. Bosch isi va prezenta solutiile la Vehicle Intelligence Marketplace in cadrul targului CES din Las Vegas, care se desfasoara in perioada 6 – 9 ianuarie 2015.
Bosch, unul dintre cei mai mari furnizori de solutii pentru mobilitate din lume, lucreaza la conceptul de conducere automata inca din 2011, in doua centre – in Palo Alto, California si in Abstatt, Germania. Echipele din cele doua orase se pot baza pe o retea mondiala, inclusiv din Romania, de peste 5.000 de ingineri Bosch in domeniul sistemelor de asistenta pentru soferi. Motivatia din spatele activitatii de dezvoltare la Bosch este siguranta. La nivel mondial, se produc anual aproximativ 1,3 milioane de accidente in trafic soldate cu decese, iar cifrele sunt in crestere. In 90 la suta dintre cazuri, cauza este eroarea umana.
De la franarea predictiva de urgenta la asistenta in blocajele din trafic
Scutirea soferilor de anumite sarcini in situatiile critice poate salva vieti. Studiile sugereaza ca, doar in Germania, pana la 72 la suta dintre toate coliziunile din spate, care sunt soldate cu victime, ar putea fi evitate daca toate autovehiculele ar fi echipate cu sistemul predictiv Bosch de franare de urgenta. De asemenea, soferii pot ajunge la destinatie in siguranta si cu un nivel minim de stres folosind asistentul Bosch la blocajele din trafic. La viteze de pana la 60 de kilometri pe ora, asistentul franeaza automat in traficul aglomerat, accelereaza si pastreaza autovehiculul pe banda sa de circulatie.
„Bosch se asteapta sa genereze vanzari de un miliard de euro in 2016 gratie sistemelor de asistenta pentru sofer”, declara Hoheisel. Sistemele de asistenta sunt piatra de temelie a conducerii automate, care va fi acceptata gradual. Bosch vizeaza deja un nivel foarte inalt de automatizare a conducerii, prin care soferii nu vor mai trebui sa monitorizeze constant autovehiculul. „Cu ajutorul pilotului automat Bosch, pana in 2020 autovehiculele se vor conduce automat pe autostrada, de la rampa de intrare pana la cea de iesire”, prezice Hoheisel. In deceniul care va urma, autovehiculele vor fi complet automate, capabile sa gestioneze orice situatie cu care se vor confrunta.
Senzorii Bosch sunt ochii si urechile autovehiculului
Conducerea automata afecteaza fiecare aspect al autovehiculului – trenul de rulare, franele, directia – si necesita o expertiza cuprinzatoare in materie de sisteme. Aceasta se bazeaza pe senzori care includ tehnologie radar, video si cu ultrasunete. „Senzorii sunt ochii si urechile care permit autovehiculelor sa perceapa mediul din jur”, declara Hoheisel. Software-ul puternic si computerele proceseaza informatiile colectate si se asigura ca autovehiculul se poate deplasa in trafic intr-un mod sigur si eficient din punct de vedere al consumului de carburant.
Pe masura ce autovehiculele preiau treptat din ce in ce mai multe sarcini de conducere, sistemele critice pentru siguranta, precum sistemul de franare si sistemul de directie, trebuie sa satisfaca cerinte speciale. In cazul in care una dintre aceste componente se defecteaza, este necesar un sistem de rezerva pentru a asigura maximum de disponibilitate. Bosch are deja un astfel de sistem de rezerva pentru frane: iBooster, un sistem electromecanic de amplificare a fortei de franare. Atat iBooster, cat si sistemul de control al franarii ESP sunt proiectate pentru a frana autovehiculul – independent unul de celalalt – fara ca soferul sa trebuiasca sa intervina.
iBooster este esential pentru conducerea automata
Astfel, Bosch iBooster intruneste o cerinta esentiala in ceea ce priveste conducerea automata. Amplificatorul fortei de franare poate spori independent presiunea in sistemul de franare, de trei ori mai rapid decat un sistem ESP. In cazul in care sistemul predictiv de franare detecteaza o situatie periculoasa, autovehiculul se opreste mult mai rapid. In acelasi timp, iBooster poate oferi franarea usoara necesara tempomatului adaptiv ACC, pana la oprirea completa. In plus, este silentios.
De asemenea, sistemul iBooster este o componenta cheie a autovehiculelor hibride si electrice. Un motiv pentru aceasta este ca nu necesita un vid, care in alte cazuri trebuie sa fie generat printr-un proces complex de motorul cu combustie sau de o pompa de vid. In al doilea rand, impreuna cu ESP hev (proiectat special pentru autovehicule hibride si electrice), amplificatorul fortei de franare poate recupera aproape toata energia de franare si o converteste in energie electrica, care extinde autonomia autovehiculului. Datorita sistemului iBooster, aproape toate intarzierile tipice din trafic pot fi utilizate pentru a recupera maximum de energie de franare pentru motorul electric al autovehiculului hibrid sau electric. Daca autovehiculul trebuie sa franeze brusc sau daca generatorul nu poate furniza cuplul de franare necesar, amplificatorul fortei de franare genereaza orice presiune suplimentara necesara in mod obisnuit utilizand cilindrul principal de frana.
Tehnologia Bosch la Vehicle Intelligence Marketplace
Producatorii de autovehicule din toata lumea apreciaza tehnologia si expertiza Bosch, fapt demonstrat recent cand producatorul de autovehicule electrice Tesla a oferit companiei Bosch premiul Excellent Development Partner (Partener Excelent in Dezvoltare). La targul CES din Las Vegas, Bosch isi prezinta portofoliul vast de produse pentru functiile de asistenta pentru sofer si sistemele de franare. Compania va expune o adevarata legenda hollywoodiana: autovehiculul K.I.T.T. din serialul de actiune „Knight Rider”.