În ultimii ani, asistăm la o creștere a celor care apelează la serviciile unui arhitect și designer de interior pentru amenajarea locuinței. Dacă îți dorești să începi renovarea locuinței, iatăcâteva idei despre ce presupune să lucrezi cu un profesionist pentru o amenajare.
Pentru început ai nevoie să îți selectezi studioul sau biroul de arhitectură cu care dorești colaborarea. Urmărește site-urile de specialitate care te pot ajuta cu mențiuni despre un arhitect si designer de interior, pune întrebări, verifică portofoliul și demarează un prim contact cu cei selectați în urma căutărilor.
Consultări inițiale
După ce ai făcut alegerea, urmează o primă întâlnire. De cunoaștere, de identificare a nevoilor, schițe preliminare dacă e cazul, discuții despre buget și stabilirea detaliilor contractuale.Întâlnirea poate avea loc chiar în spațiul ce urmează a fi amenajat, specialistul putând face măsurători sau trasa câteva propuneri punctuale pentru funcțiunile din amenajare. Tot acum se pot identifica dificultățile proiectului, limitările spațiale, toate lucrurile care se doresc a fi schimbate și ce se poate face în condițiile date.
Un detaliu important pentru reușita proiectului este viziunea clientului, mai exact ce își dorește el de la spațiul respectiv, ce nevoi are, ce îi place și ce nu îi place, preferințe, pasiuni, cerințe speciale. Acest lucru presupune ca tu, potențial client, să îți faci temele dinainte, urmărind să întocmești o listă cu toate cele pe care ți le dorești, eventual cu o selecție de imagini relevante pentru stilul amenajării preferat, piese de mobilier, culori, decorațiuni. Toate aceste detalii îi vor fi de ajutor arhitectului sau designerului de interior în a construi o imagine de ansamblu despre ceea ce îți dorești de la acest proiect. O comunicare eficientă și mai ales sinceră reprezintă cheia succesului pentru ambele părți.
Prezentarea conceptului – randări
Urmează etapa în care arhitectul si designerul de interior începe să deseneze sau în termeni de specialitate, va face o randare adică o simulare digitală pe baza schițelor, măsurătorilor și discuțiilor avute în prealabil. Clientul își comunică verbal obiectivele și intențiile, iar specialistul transpune în imagini randate dialogul avut. Mai exact, el va propune o compartimentare (unde este cazul), așezarea mobilierului, finisajele și materialele, schema cromatică și eventual obiecte decorative. Desenele sunt revizuite pe măsură ce colaborareaevoluează în timp, până se ajunge la o schemă finală de proiectare aprobată. Durata variază în funcție de complexitatea proiectului.
Necesarul de produse – deviz
După agrearea designului final, urmează întocmirea listei cu necesarul de produse, numit și deviz. Acesta include: cantități, furnizori, prețuri și schițele pentru mobilier, dacă acesta va fi realizat pe comandă. Tot în această etapă se realizează și vizitele în magazinele de profil împreună cu designerul pentru a alege împreună finisajele, materialele și orice alte detalii convenite. Această etapă este importantă pentru că te ajută să vizualizezi, să atingi și să îți construiești o mai bună imagine despre cum va arăta casa ta la final. Apoi comenzile punctuale de materiale sau chiar toate cele necesare proiectului pot fi realizate direct și de către arhitect și designer de interior sau persoana desemnată din cadrul biroului de arhitectură.
Șantierul
Urmează partea de șantier propriu-zis, atunci când sunt demarate efectiv lucrările. Și în această etapă există câteva detalii foarte importante, poate chiar esențiale pentru dinamica și buna desfășurare a proiectului: echipa de meșteri și urmărirea implementării planurilor agreate. Aici ai opțiunea de a lucra cu echipa aleasă pe cont propriu sau cu una recomandată de designer.
De asemenea, indiferent de opțiunea ta, este necesar să iei in calcul și supravegherea lucrărilor de șantier. Unele pachete pot include un anumit număr de vizite prin care arhitectul și designerul de interior se asigură că lucrările merg conform planului stabilit, oferă sfaturile acolo unde este necesar sau intervine atunci când apare un blocaj.
De ce este important să existe și această secțiune de supraveghere sau chiar coordonare a echipei de șantier?
Pentru că în acest domeniu o suma mare de bani este investită în lucruri invizibile, cum ar fi instalațiile sau toate lucrurile din pereți de care nu ai habar la început, finisaje sau plăci ceramice, precum și detalii de finețe pe care nu ai de unde să le știi neavând experiență de acest fel. De aceea orice alegere greșită făcută din varii motive poate costa mulți bani și timp pentru a fi remediată.
Expertiza designerului sau arhitectului de interior este prețioasă pentru bunul mers al proiectului de amenajare. Prin intermediul lui vei avea acces la o rețea de furnizori deja testați și specialiști care, în fapt, te poate ajuta să economisești resurse.
Costurile proiectului variază în funcție de complexitate și de dificultate, de suprafață, de orele necesare pentru șantier și chiar de durata lucrărilor. Din motive independente de voința clientului, unele proiecte pot dura 6 luni sau, în condițiile unor întârzieri foarte mari în livrarea materialelor, chiar și un an. De aceea, te invităm să cântărești bine deciziile pe care le vei lua înainte de a porni amenajarea pentru că întreg confortul din viitoarea ta casă va depinde de ele.