Pentru cei care își pot face treaba doar cu un computer, este din ce în ce mai ușor să lucreze complet la distanță. Evoluția tehnologică face ca viața profesională a unora dintre noi să își schimbe coordonatele. Evident, varianta de work from home va rămâne accesibilă doar joburilor de birou, care nu presupun utilizarea unor echipamente speciale sau a interacțiunii directe cu clienții.
Dacă aruncăm o privire spre trecutul recent, ne va fi clar că în prima fază posibilitatea de a lucra de acasă nu a fost văzută cu ochi buni. Mulți angajatori, obișnuiți cu modelele tradiționale de supraveghere, au simțit că pierd controlul direct asupra angajaților, temându-se mai ales de faptul că aceștia ar putea fi foarte ușor distrași de la task-urile zilnice. Este posibil ca presmițirile lor să nu fi fost neapărat greșite, însă pe măsură ce tehnologia a evoluat, au apărut metode din ce în ce mai eficiente de gestionare atât a activității zilnice, cât și a comunicării între membrii echipei.
Și totuși, cât de productiv și eficient poate fi un angajat atunci când nu este sub supraveghere constantă? Pentru a înțelege eficacitatea telemuncii, compania americană Airtasker a intervievat un număr de 1,004 angajați, jumătate din care lucrează de acasă. Surprinzător, concluziile studiului au arătat un nivel mai mare de productivitate în cazul persoanelor care lucrează de acasă, comparativ cu cei care își desfășoară activitatea la birou (luând în considerare, evident, același tip de activitate). Însă, cum procedezi pentru a rămâne productiv atunci când biroul este propria ta sufragerie?
Cum să fii eficient când lucrezi de acasă
Stabilește-ți un orar clar de muncă
Importanța organizării timpului este poate factorul cheie în rezolvarea cât mai multor taskuri. Trezește-te devreme, pregătește-ți un plan pentru ziua în curs. Studiile au demonstrat că o modalitate de a spori productivitatea este realizarea unei liste de activități imediat după ce te-ai trezit. Simplul fapt că începi un proiect la primele ore ale dimineții poate constitui secretul pentru o zi reușită. Dacă te vei angrena în alte activități (mic dejun, pauze lungi de cafea) este foarte posibil să pierzi din motivație și să ai tendința să amâni lucruri.
Structurează-ți ziua în același mod în care ai face-o dacă ai fi la birou. Lucrând de acasă, ești propriul manager, ca atare este recomandat să îți configurezi un program pentru tot parcursul zilei. Te poți folosi de calendare online, în care poți seta evenimente, task-uri sau orice tip de memento-uri, toate acestea ajutându-te să nu pierzi din vedere niciun aspect.
Organizează-ți spațiul de lucru
Deși există persoane care spun că unul dintre avantajele muncii de acasă este faptul că putem răspunde la e-mail-uri stând tolăniți în pat, asta nu înseamnă că variantă aceasta este una productivă. Doar pentru că nu lucrezi într-o clădire de birouri, nu înseamnă că nu poți, foarte ușor, să-ți organizezi un mic birou acasă. Având în apropiere patul, televizorul sau frigiderul, atenția îți va fi distrasă, iar șansele pentru a cădea în păcatul procrastinării sunt destul de mari.
În cazul în care în locuința ta mai sunt și alte persoane (soț, soție, părinți sau copii), este nevoie să stabilești reguli de bază cu aceștia. Dezvăluie-ți abilitățile de lider și impune un program de liniște, cât și o graniță care să îți ofere spațiul propice pentru activitatea ta!
Totuși, nu uita de pauze
Nu vom fi niciodată 100% productivi pe toată durata orelor de muncă, indiferent de tipul de activitate. Pauzele funcționează de cele mai multe ori ca un restart, ne ajută să o luăm de la zero, cu bateriile încărcate. Dacă ai fi la birou, ai fi constrâns să iei cel puțin pauza de prânz. Deconectarea de la muncă este, chiar dacă poate părea greu de crezut, un factor cheie în creșterea productivității. Nu trișa, nu scurta pauza crezând că astfel vei rezolva mai multe task-uri. Detașează-te complet pe durata pauzei și fă activități care te relaxează. Poți să te uiți la un episod din serialul preferat, să citești câteva pagini dintr-o carte, să faci o scurtă plimbare dacă ai nevoie de puțină mișcare sau să te joci pe telefonul mobil. Dacă optezi pentru jocurile pe mobil, ai la dispoziție numeroase jocuri video, iar dacă cauți puțină adrenalină în pauză poți încerca jocuri de casino gratis pentru a nu-ți asuma riscuri. Apasă click aici pentru a afla oferte fără depunere de la Maxbet casino și alte cazinouri licențiate din România!
Unul dintre aspectele importante ale unei rutine sănătoase pentru cei care lucrează de acasă este crearea de granițe. Fie că vorbim de pauze sau de terminarea programului dintr-o zi, e important să te deconectezi total de la tot ce ține de job. Doar pentru că ai acces permanent la laptop, e-mail și tot ce ține de muncă, nu înseamnă că trebuie să fii logat 24/7. Echilibrul dintre viața personală și job este poate mai greu de creat în cazul celor care nu lucrează de la birou, astfel încât e nevoie să stabilești limite clare. Ziua de muncă s-a încheiat? Log out și bucură-te de activitățile care îți fac plăcere.
Folosește tehnologia în avantajul tău
Munca de acasă poate părea o experiență individuală, dar, de obicei, implică interacțiunea cu ceilalți, fie că sunt colegi, colaboratori sau clienți. Prin urmare, e important să folosești tool-uri eficiente atât pentru organizare, cât și pentru o comunicare eficientă. Există un număr impresionant de aplicații care permit video-conferințe, chat-uri instant sau share-ul de documente. Spre exemplu, pentru video-conferințe poți utiliza Zoom. Aplicațiile de task management sunt de asemenea utile, mai ales pentru cei care lucrează în echipe. Astfel, indiferent de unde lucrezi tu sau colegii tăi, toți veți avea acces instant la informații privind proiectul în derulare.
Dacă ești pe cont propriu, freelancer sau poate ai compania ta, diferitele aplicații și tool-uri online îți pot ușura munca și cu siguranță te vor ajuta să fii mult mai productiv. Tot ce e nevoie este să dai un search online și să identifici soluțiile pentru tipul tău de activitate.
Ce ne rezervă viitorul? Cu siguranță din ce în ce mai multe soft-uri și aplicații care vor facilita munca de la distanță. Pe de alta parte, tot mai multe companii permit angajaților să lucreze parțial sau integral de acasă. Economia de timp și de resurse este evidentă, de ambele părți. În ceea ce privește productivitatea, sta în responsabilitatea fiecăruia să își organizeze și gestioneze eficient timpul de lucru și task-urile zilnice. Documentează-te! Selectează ce ți se potrivește! Pune în aplicare!