Studiul privind calitatea condimentelor tip adaosuri pentru mancaruri face parte din Campania Nationala de Informare si Educare: ”Hrana sanatoasa – o investitie pe termen lung in sanatatea noastra”.
Prin aceasta campanie Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC Romania) isi doreste sa promoveze un stil de viata sanatos si sa traga un semnal de alarma in privinta unor produse alimentare bogate in sare, zahar si grasimi si a unor aditivi alimentari care prezinta un risc ridicat asupra sanatatii consumatorilor.
Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC Romania) a achizitionat in cursul lunii august anul curent 36 de produse tip condimente – adaosuri pentru mancaruri din marile structuri comerciale (hipermarketuri/supermarketuri), in vederea realizarii unui studiu prin care sa atraga atentia in ceea ce priveste continutul acestui tip de produs si potentialele efecte asupra sanatatii consumatorilor.
Studiul a fost realizat de catre o echipa de experti ai APC Romania, coordonati de catre Conf. univ. dr. Costel Stanciu. La realizarea acestui studiu s-au avut in vedere urmatoarele obiective:
Analizarea ingredientelor folosite la fabricarea acestui tip de produs pentru prezentarea unor puncte de vedere.
Analiza produselor din punctul de vedere al primelor 3 ingrediente din compozitia acestora.
Identificarea aditivilor alimentari utilizati in compozitia acestui tip de produs, care prezinta un risc de aparitie a unor afectiuni medicale in cazul unui consum constant si pe termen lung.
Analiza denumirii produselor din punctul de vedere al claritatii mesajului transmis consumatorului.
La realizarea studiului s-au avut in vedere prevederile legale in vigoare referitoare la etichetarea alimentelor si in mod special:
Scopul etichetarii – care e acela de a oferi consumatorilor informatiile necesare, suficiente, verificabile si usor de comparat, astfel incat sa permita acestora sa aleaga acel produs care corespunde exigentelor lor din punctul de vedere al nevoilor si posibilitatilor lor financiare, precum si de a cunoaste eventualele riscuri la care ar putea fi supusi.
Informatiile inscrise pe eticheta – care nu trebuie sa induca in eroare consumatorii in privinta caracteristicilor alimentului si, in special, a naturii, identitatii, proprietatilor, compozitiei, cantitatii, durabilitatii, originii sau provenientei sale, precum si a metodelor de fabricatie sau de productie.
Prevederile privind ingredientele, modul de introducere pe eticheta si indicarea ingredientelor cu potential alergen.
Prevederile privind denumirea sub care este vandut alimentul – care trebuie sa corespunda naturii, genului, speciei, sortimentului sau proprietatilor alimentului ori materiilor prime utilizate in fabricatie.