Image default
Echipamente si materiale de constructii Solutii Constructive

Infrastructura romaneasca ar putea deveni sugativa de bani europeni

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii urmareste absorbtia a aproape 5 miliarde de euro prin Programul Operational Sectorial de Transport (POS-T) pana in 2013, dupa ce, in 2009, nivelul fondurilor europene atrase a fost de 36 milioane de euro si a ratat absorbtia a circa 600 de milioane de euro din fondurile ISPA. Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, apreciaza ca institutia pe care o conduce ar putea fi definita, in urmatoarea perioada, ca “o sugativa de bani europeni” pentru constructia coridoarelor de transport paneuropene IV si IX, ca urmare a masurilor accelerate de absorbtie a fondurilor.

Obiectivul global al POS-T este de a promova un sistem sustenabil de transport in Romania, care va facilita transportul in siguranta, rapid si eficient al persoanelor si bunurilor, la un nivel adecvat al serviciilor la standarde europene, atat in plan national, cat si international. Potrivit secretarului de stat Constantin Dascalu: “POS-T este un program dificil si nu are rezultate imediate. Pana la sfarsitul anului vor fi decontate cateva sute de milioane de euro pentru toate tipurile de transport: rutier, feroviar si naval.” Acesta a precizat ca, in prezent, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) are proiecte aprobate la UE in valoare de un miliard de euro si proiecte depuse la Autoritatea de Management POS-T, dar si la UE, in valoare de alte doua miliarde de euro, urmand ca pana la finele anului sa fie trimise spre aprobare. Pe de alta parte, Ministerul de Resort trebuie sa se pregateasca pentru urmatoarea alocare din POS-T, aferenta perioadei 2014-2020. “Anul viitor incepe negocierea pentru planul 2014-2020. Chiar daca avem o intarziere pentru exercitiul financiar 2007-2013, cred ca putem recupera si trebuie sa ne pregatim din timp”, considera Dascalu.

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, afirma la forumul Consiliului de Cooperare al Golfului, organizat la Bucuresti, ca: “In acest an avem in derulare cel mai ambitios program de modernizare a infrastructurii de transport din industrie. Ne-am putea defini ca fiind o sugativa de bani europeni pentru coridoarele IV si IX. Romania va fi un santier anul acesta, pot sa va garantez ca este un pariu pe care il vom castiga.” 

Anca Boagiu apreciaza ca, pentru finalizarea autostrazilor de pe Coridoarele IV si IX, autostrazile Comarnic – Brasov si Targu Mures – Iasi – Ungheni, toate cu o lungime de aproape 870 km, mai sunt necesare 13,5 miliarde de euro. Din aceasta suma, pentru Coridorul IX, de la Ploiesti la Albita (388 km), necesarul este de 1,5 miliarde de euro. Pentru finalizarea Coridorului IV pe calea ferata, in lungime de 800 km, ministerul mai are nevoie de aproape 8 miliarde de euro, astfel incat lucrarile de modernizare sa se incheie in 2020. Potrivit ministrului Transporturilor, in prezent sunt in executie 243 km de autostrada si sunt pregatite licitatii pentru alti 220 km – acesta fiind „cel mai mare program de constructii de autostrazi demarat in Romania”.

Printre alte investitii, Boagiu a mentionat proiecte de parteneriat de tip public-privat la metrou, centuri ocolitoare, trenuri de mare viteza si canalul Dunare – Bucuresti.

Oficialul a invitat investitorii din zona Golfului sa investeasca in constructia de autostrazi in Romania, referindu-se in special la Sibiu-Pitesti, proiect fara sursa de finantare, estimat la trei miliarde de euro si care va fi realizat prin parteneriat public-privat.

Prezent la eveniment, senatorul PSD Sorin Bota, seful Departamentului Transport si Infrastructua al PSD, a declarat ca, in Romania, se discuta, in prezent, despre aceleasi proiecte vechi si nu despre investitii noi. “De fiecare data cand avem un nou ministru, avem un nou pariu”, a spus Bota. El a mai spus ca experienta Ancai Boagiu poate sa dea un plus de credibilitate, dar pentru reusita proiectelor in infrastructura este necesar un pact politic.

Efectele proiectelor intarziate

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a pierdut finantarea ISPA din cauza intarzierii proiectelor. In ceea ce priveste situatia fondurilor ISPA (Instrumentul pentru Politici Structurale de Pre-Aderare), care trebuie cheltuite pana la finele anului, oficialii ministerului spun ca MTI negociaza cu UE prelungirea termenelor de realizare a proiectelor. De asemenea, fondurile ISPA trebuie cheltuite pana la sfarsitul anului, altfel riscam sa le pierdem sau, cel mult, sa putem prelungi cu un an-doi acest termen.

In prezent se poarta discutii cu UE, si pana la sfarsitul anului se va stabili care vor fi proiectele prelungite si cu cat se vor extinde termenele.

Totusi, Romania ar putea pierde jumatate din fondurile ISPA de pre-aderare alocate Ministerului Transporturilor, 600 milioane de euro, deoarece multe dintre lucrarile din domeniu sunt intarziate, potrivit datelor remise de MTI. Tara noastra a avut la dispozitie circa 600 milioane de euro in acest domeniu, fonduri dedicate atat proiectelor de infrastructura rutiera, cat si infrastructurii feroviare.

Cel mai important este de departe tronsonul de autostrada Deva-Orastie (32,8 km). Statul a pierdut deja o finantare ISPA in valoare de 100 milioane de euro pentru acest proiect, bani care nu au mai putut fi folositi dupa 2010. De asemenea, podul Calfat-Vidin este in aceeasi situatie. In cazul in care Comisia nu va prelungi termenul de finalizare, programat in 2010, statul roman ar putea pierde cele 30 milioane de euro, fonduri ISPA, sume alocate pentru infrastructura de pe partea romaneasca a podului.

Finantarea ISPA acordata Bulgariei pentru costruirea podului Calafat-Vidin este de 70 milioane de euro, iar daca la aceasta se adauga si finantarea primita de Romania pentru acelasi proiect, suma totala depaseste 100 milioane de euro. In aceeasi situatie sunt mai multe centuri ocolitoare si reabilitari de drumuri nationale cu finantare ISPA, la care termenul de finalizare prevazut de programul ISPA era 2010, termen care nu a putut fi respectat.

Relatie dificila pe axa Minister – Comisia Europeana

Ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Anca Boagiu, a declarat ca, in ultimii ani, relatia ministerului cu Comisia Europeana a fost una incordata, conducand la o absorbtie redusa a fondurilor europene pentru infrastructura mare de transporturi.

“Autoritatile de la Bucuresti trebuie sa abordeze relatia cu Bruxelles-ul ca pe o problema de politica interna care afecteaza direct cetatenii romani. Din pacate, in ultimii ani, relatia Ministerului Transporturilor cu Comisia Europeana a fost putin mai incordata, fapt care explica, intr-o anumita masura, si rezultatele nesatisfacatoare in absorbtia fondurilor europene pentru infrastructura mare de transporturi”, a declarat Anca Boagiu, ministrul Transporturilor.

Anca Boagiu a discutat la Bruxelles cu mai multi oficiali ai Comisiei Europene despre problemele cu care se confrunta Romania in procesul de absorbtie a fondurilor europene, respectiv cu comisarul european pentru dezvoltare regionala, Johannes Hahn, cu directorul in cadrul Directoratului General de Politica Regionala (DG Regio), Jean Marie Seyler, si cu responsabilii pentru Romania din cadrul aceluiasi Directorat. Pe parcursul acestor discutii au fost evaluate proiectele aflate in derulare sau care urmeaza a fi aprobate de catre Comisia Europeana in cadrul Programului Operational Sectorial de Transporturi (POS-T), examinandu-se solutii pentru urgentarea aprobarii si implementarii acestora. Alte subiecte aflate pe agenda discutiilor au vizat propunerile initiate de MTI in ceea ce priveste exproprierile, dar si intarzierile in procedurile de achizitii publice datorate contestatiilor care treneaza in justitie. “Am convenit cu oficialii europeni sa institutionalizam acest tip de dialog pentru a gasi impreuna solutiile care sa deblocheze absorbtia fondurilor europene si care sa ofere Romaniei un nou impuls pentru a utiliza cat mai mult din cele 4,6 miliarde de euro acordate de UE prin Programul Operational de Transporturi, pana in 2013. Pornim o cursa contra cronometru in care sprijinul Comisiei Europene este esential”, a mai precizat Boagiu.

Ministrul Boagiu a convenit cu oficialii europeni ca, in perioada imediat urmatoare, resursele financiare ale MTI sa fie dirijate cu prioritate catre proiectele parte a Coridorului IV paneuropean. Totodata, s-a discutat despre situatia programelor finantate prin programul ISPA semnate in anul 2000 si pentru care perioada de finantare expira la sfarsitul acestui an, existand riscul pierderii unei parti din finantarea ISPA, in cazul proiectelor nefinalizate.

Nevoia de capacitate institutionala

Capacitatea institutionala este o preocupare serioasa pentru implementarea cu succes a Programului Operational Sectorial „Transport”. POS-T este ambitios si intentioneaza sa foloseasca o suma mare de bani intr-o perioada scurta de timp, exercitand o mare presiune asupra unitatii de implementare a programului.

Boagiu a aratat ca, in ultima perioada, au avut loc modificari legislative care au vizat remedierea problemelor legate de proiectele de investitii, printre care contestarea licitatiilor, exproprierile sau cele legate de contractare, dar ca mai exista o problema foarte greu de combatut, si anume plecarea personalului specializat de la stat la companii private. “Avem nevoie de personal calificat, care sa se intoarca in administratie”, a spus ministrul. Ea a adaugat ca, in ultima perioada, CNADNR a angajat 30 de tineri ingineri si vrea sa incheie parteneriate cu facultatile de constructii din toata tara.

Referindu-se la problema finantarilor lucrarilor, ministrul Transporturilor a afirmat ca nu exista probleme cu asigurarea fondurilor. De asemenea, institutia va lua masuri pentru a nu mai exista “personaje care sa vina si sa faca trafic de influenta”.

Ministrul a adaugat ca nu a dorit pana in prezent sa aiba intalniri cu reprezentanti ai companiilor private, iar cu cei care reprezentau grupuri straine a avut intalniri la care au participat si ambasadorii respectivelor state. Boagiu a solicitat acestora sa realizeze in Romania lucrari la aceeasi calitate ca in tarile de origine. “Suntem state membre ale Uniunii Europene si avem obligatia de a cheltui banii cu celeritate si onestitate. De aceea, voi fi intoleranta cu tergiversarea lucrarilor, in cazul in care nu exista vicii de proiectare. Sunt receptiva la problemele ridicate, dar daca o companie face profit, atunci si statul roman trebuie sa faca profit prin lucrari de calitate, realizate la preturile adjudecate”, a mai spus Boagiu.

Dezvoltarea capacitatii institutionale este astfel un aspect serios si foarte urgent.

Pe termen scurt, autoritatile romane trebuie sa elaboreze un studiu mai detaliat in vederea identificarii capacitatii necesare implementarii cu succes a POS-T si a cuantificarii nevoilor de personal care sa se ocupe de implementarea programului. De asemenea, trebuie conceput un program de formare profesionala pentru personalul implicat in gestionarea si implementarea POS-T. Poate ca astfel s-ar incadra si MTI-ul in finalizarea proiectelor la timp.

Autor: Viorica Moraru

Articole similare

5 exemple de amenajare a dormitorului la mansarda

casamea.ro

Cum se sapa o fundatie?

Dan Mazilu

Cum protejam de inghet rampa garajului

Constantin Stefan

Lasă un comentariu