Image default
LifeStyle

Francisc Chiuariu si reflexii in contemporan

Din acest motiv, incercarile lor se situeaza pe un spectru vast care are la un capat adoptarea unui registru vizual anacronic, care valorifica tehnicile folosite de maestrii de demult, iar la celalalt utilizarea libera a unor stiluri si practici atat de actuale incat acestea poarta inca eticheta din fabrica postmodernismului.

Francisc Chiuariu este exponentul perfect al celei din urma tendinte. Pictorul este constient de importanta folosirii unui idiom vizual cat mai actual pentru ca numai astfel artistul poate sa reprezinte emotii cu care omul contemporan se poate identifica. Emotia este cheia de bolta a viziunii artistului care considera ca arta este in primul rand expresie. Francisc Chiuariu este un pictor cu o evolutie fascinanta pe care o descrie ca fiind trecerea de la exprimarea unor fatete interioare ale experientei, la prelucrarea si reprezentarea exteriorului cu toate vicisitudinile si particularitatile lui. Aceasta tranzitie poate fi observata in lucrarile sale.

In „Angels 1″ si „Angels 2″ frapeaza in primul rand culoarea care are adevarate virtuti magice. Efectele cromatice create prin folosirea albastrului, a rosului dar si a feluritelor tonuri de galben si verde amintesc de pictura vitraliului. Dar aici nu este vorba despre un vitraliu obisnuit, ci despre unul auroral, scufundat sub o placa subtire de gheata multicolora care pare iluminata dinauntru. Lucrarile sunt clipe de viata interioara surprise prin retina inedita a unei fiinte nepamantesti. Personajele care populeaza acesta lume de vraja sunt ingerii-copii fara aripi care ridica bratele catre cer sau prezentele himerice cu trup de fetus care aureoleaza interioritatea unei femei pictate in nuante de brun.

Artistul abdica de la iconografia conventionala a ingerului si da viata unor fiinte neobisnuite care par o combinatie intre un extraterestru si un homunculus faustic. In „Abstract”, Francisc Chiuariu experimenteaza cu estetica inaugurata de Clifford Still si realizeaza tablouri non-figurative foarte decorative. In „Terra” si „Flag Landscapes”, imaterialitatea luminoasa a ingerilor isi gaseste perechea complementara in lucrari care mizeaza pe expresivitatea spatiala a unor tehnici mixte, cum ar fi colajul si drip-paintingul.

Operele sunt viscerale cromatic, armonizand cu maiestrie tonuri pure, complementare si valorificand virtutile volumetrice ale aplicatiilor din diverse materiale. „Obsession” este o serie dedicata exprimarii versatilitatii senzualitatii feminine care penduleaza intre placerea vulgara reprezentata prin abjectia obiectificarii si afirmarea libera a pasiunii carnale. Pictorul alterneaza intre registre cromatice calde si reci, in functie de tema abordata. Carnatia personajelor evoca din nou vitraliul, unul translucid, luminat din interior de sentimentul care  inunda fiinta in momentul reprezentarii.

In „Angels 3″ lumea creaturilor plapande si himerice din primele serii dedicate acestei teme se schimba radical, lasand loc unui univers desacralizat care apartine ingerului cazut. Acesta, prin indepartarea de inexprimabil, capata chip si se transforma in semnul ce anunta schimbarea de registru petrecuta in arta pictorului. Acesti ingeri sunt copii pierduti care fumeaza nonsalant o tigara mult prea pamanteasca ori privesc deznadajduiti din spatele gratiilor. Cand si cand, cate unul se transforma in demon si isi pune, de rusine, niste ochelari de soare care amintesc, prin ramele rotunde cu lentile negre, de perechea purtata de diavolul lui Edgar Allan Poe din schita „Bon-Bon”.

„Retele” este materializarea schimbarii de paradigma expresiva anuntata de seria anterioara. Prin lucrari precum „Dejunul pe iarba”, care este o reluare in stil parodic a lucrarii lui Manet, Francisc Chiuariu isi declama apartenenta la arta postmoderna. „My name is John” este o alegorie a ipocriziei si ineficientei expresive a simbolurilor sacre intr-o lume desacraliza(n)ta care pune mai mult pret pe instrumentarul de razboi, pe serialitate precum si pe vulgaritate. Un papa rosu tine in brate un bebelus negru, cu o identitate incerta, maculata, al carei singur indicator este placuta pe care scrie „My name is John”. In „Retele” se simt influentele unor artisti precum Henri Rousseau le Douanier dar si a exponentilor „Artelor Incoerente” franceze. Prin schimbarea vehementa a idiomului plastic folosit de artist, acesta semnaleaza patrunderea intr-o alta etapa creativa, una a maturitatii si a asumarii conditiei de pictor al lumii contemporane.

Francisc Chiuariu aminteste privitorului ca este responsabilitatea lui sa se opreasca din goana nebuna spre neant, caracteristica secolului XXI si sa-si puna anumite intrebari legate de relevanta faptelor lui dar si de tinta sa existentiala. Punand omul fata in fata cu himerele prezentului, creatia pictorului opereaza asemenea unei oglinzi colorate, cand de balci, cand limpede asemenea sufletului artistului, al carei rol este acela de a starni revelatii si de a indemna la reflectie.

Articole similare

Get Status, o noua aplicatie de socializare

casamea.ro

Covorașe profesionale pentru un design interior estetic și util

comunicat de presa

Seria WALKMAN® S540

comunicat de presa

Lasă un comentariu