Image default
LifeStyle

Dragos Burlacu, insomniac cu o cauza

In timp ce unii trambiteaza ditirambic reusita culturala a postmodernismului, altii invoca melancolic continuitatea nu-chiar-decedatului modernism. Cei cu adevarat excentrici si pasionati de crearea de nomenclaturi pretentioase, imbratiseaza cu inima usoara numele de „post-postmoderism” ca fiind cea mai puternica arma de numire si deci izgonire a demonului unui zeitgeist abscons. In aceasta lupta a categorizarilor de tot felul, a gasirii formei celei mai potrivite, a fost uitata tocmai substanta vremurilor actuale. „Cine” este aceasta substanta? Simplu: grotescul si bestiarul sau carnavalesc alcatuit din absurd, istorie, fals, vis si, chiar pe fund, ceea ce a ramas din spiritualitate. Memoria cuiva, insa, nu a fost afectata de goana dupa forma. Este vorba despre Dragos Burlacu, artistul care preia elementele mentionate mai sus si le transforma in teme ale lucrarilor sale.

La origine, el este pictor, dar experimenteaza cu o multime de alte tehnici, cum ar fi colajul, grafica si fotografia. Caracterizat prin luciditate, iubire pentru picturalitate si talentul de colorist subtil, rafinat si versatil, Dragos Burlacu creeaza piese-manifest. In spatele fiecarei lucrari salasluieste un mesaj puternic si socant, fundamentat pe o infrastructura ideatica solida. Operele artistului au forta de a impresiona, de a surpa constiintele privitorilor in episoade reflexive dificle din care spiritul se intoarce invigorat ca dupa o revelatie, dar si impovarat de responsabilitatea acelei dezvaluiri.

Din punct de vedere al mostenirii estetice, Dragos Burlacu este el insusi un colaj de avangarde indraznete. Intr-un loc putem descifra un idiom vizual de tip neo-expresionist, intr-altul dam nas in nas cu manierisme de sorginte dadaista. Un Andy Warhol crescut intr-un incubator-cusca dintr-o poveste realist-socialista zambeste prin motive intr-o lucrare, ca in cealalta sa te intampine grimasa trista a lui Felicien Rops.

Pictorul este autorul a numeroase serii de lucrari, fiecare fascinanta in felul ei caracteristic. In „Traffic”, sfinti si cersetori afro-americani cu disperari necunoscute intiparite pe chip, pictate in stil expresionist, calatoresc in automobile subrede spre destinatii necunoscute. In aceasta lume a carosabilului incert, accidentul este o metafora a ratarii dar si a imposibilitatii realizarii comunicarii interumane. „Insomnia” este o parabola bizara si haotica a necesitatii procesului reflexiv.

Brunuri dar si diverse nuante de albastru-ultramarin conjugate cu oranjuri translucide dau forma unui univers claustrant, camin-temnita a personajelor deformate de insomnie. Cand dorm, acesti ganditori viseaza Gioconde hibride rezultate din imperecherea misterioasei  Mona Lisa a lui Da Vinci cu ET. Cand sunt treze, personajele fac orice ca sa evite realitatea lumii exterioare si se refugiaza in bai si dormitoare. In „Ideal Beauty” regasim un manifest impotriva industriei contemporane a frumusetii, care promoveaza idealuri contrafacute.

In culori crude, vii, saturate si uneori amestecate cu alb (gest de fronda care incalca una din legile nescrise ale picturii), pe fonduri mustar ori vide cromatic, defileaza noii zei ai contra-frumusetii: luptatori sumo grotesti, culturiste dizgratioase si oameni diformi, fara identitate ori cu identitate parodica (o anume Marilyn), sarbatoriti prin portete elaborate. Dragos Burlacu ia in raspar cubismul si reproduce in stil pop tehnica grefarii de parti corporale geometrizate pe figura unui personaj.

„Drosophila” mizeaza pe un figurativ de tip totemic, cultivand ireverentios simboluri falice reprezentate prin piuneze si libelule. Lucrarile din serie produc adevarate scurtcircuite cromatice in mintea privitorului. „Remade in Romania” spune povestea stereotipurilor simbolice autohtone, parodiind asa-zisa grandoare spirituala a destinului taranului roman. Registrele cromatice sugereaza o lume a mitului, a imaterialului, insistand pe griuri materializate prin tuse experte, in timp ce claritatea fotografica a imaginii dezminte relevanta universului fictional. Universul cromatic al seriei „Money” este unul „maculat”, centrat in jurul dualismului opac/translucid. Tema principala este degradarea umanului cauzata de pofta dupa ban. „Icoana” acestui cult corupt este casa de bani care figureaza si ca personaj principal sau artizan din umbra al destinului uman. „Understanding History” este cel mai social/politic proiect al artistului. Istoria revine in pictura lui Dragos Burlacu asemenea unei fantome violente care nu isi poate gasi odihna pana cand nu este exorcizata prin culoare.

Acest spectru picteaza in nuante diafane momente cruciale din timpurile de demult, tributare inca regimului comunist, imortalizand clipe decedate intr-un stil tulburator vizual. Moartea respira in fiecare culoare, in fiecare imagine si sub fiecare portret. Lucrarile din aceasta serie sunt adevarate autopsii estetice ale trecutului, realizate cu pensula. „Moments”, cea mai recenta serie a pictorului, recreeaza intr-un stil foarte actual, clipe cruciale din viata cetateanului societatii de consum. Picturalitatea profunda, carnala a lui Dragos Burlacu isi atinge desavarsirea in aceasta serie unde, prin tuse uniforme, pastoase si coerente, artistul reuseste sa produca un vizual de tip fotografic.

Artificialitatea lumii moderne este reprezentata prin luciul materialelor sintetice de tipul plasticului ori a latexului, precum si prin platitudinea perfecta cromatic a peisajelor maritime. Prin cultivarea artificiosului, pictorul creeaza, paradoxal, un alt ordin al naturalului, unul monstruos si hibrid in care nisipul inghite picioarele turistilor aflati in vacanta la mare si le transforma chipurile in bile metalice fara expresie ori viata. Oamenii devin plastici, pop si absurzi, inconjurati din toate partile de spectrele grotesti ale inexprimabilului (preotul misionar din „Procesiunea in Elafonisi”).

Pictura lui Dragos Burlacu este tulburatoare si vertiginoasa. Ea scufunda privitorul intr-un Maelstrom al rationalizarii active si il forteaza sa priveasca adanc in ochii contemporaneitatii. Tot ea ne invata ca vremurile actuale nu sunt atat de glamorous si facile. Ca dincolo de toate refugiile noastre provizorii si ineficiente, dincolo de turnurile noastre din carton colorat, salasluieste lumea exterioara, reala a unui timp confuz si superficial, numit generic „postmodernitate”. Dragos Burlacu este demiurgul cel rau care il obliga pe capitalistul naiv si satul sa priveasca in fata grotescul ultim al destinului sau intr-o lume care a pierdut orice contact cu valorile autentice.  

Scurt CV:

Nascut 1978 Bacau
1999 – Membru fondator al grupului „ECCO”

Expozitii personale:

2009 – „Understanding History” – Libraria Carturesti, Bucuresti
2008 – „Gloria pictura” – Galeria Frunzetti, Bacau
2006 – „Insomnia 2” – Muzeul de Arta Contemporana „George Apostu”, Bacau
2004 – „1234…” – Galeria Velea, Bacau
2003 – „Insomnia” – Galeria Apollo, Bucuresti
2002 – „Trafic” – Galeria Alfa, Bacau

Premii:

2008 – Premiul Uniunii Artistilor Plastici din Romania
2007 – Premiul pentru cel mai bun plastician al anului 2007, Fundatia Culturala Cancicov
2002 – Premiul Ministerului Culturii din Romania, Saloanele Moldovei
2001 – Premiul II la concursul „Ex-Libris” George Enescu
2000 – Premiul I la concursul „Ex-Libris” Mihai Eminescu
1999 – Premiul II la concursul „Ex-Libris” George Calinescu

Articole similare

Trateaza corect cu Bepanthen Extra cele mai frecvente afectiuni ale pielii bebelusului tau!

casamea.ro

Soluții eficiente de întreținere a unui spațiu industrial

comunicat de presa

Poluarea casnica

revista Caminul

Lasă un comentariu