Image default
LifeStyle

David Sandu Scoala de Bijuterie Contemporana

Nascut intr-o renumita familie de artisti, David Sandu si-a manifestat talentul creativ in domeniul vast si fascinant al bijuteriei de autor. Inceputurile profesiei sale tin de intalnirea cu doi oameni minunati, ce au continuat si rafinat o traditie mai putin considerata. “Am inceput sa invat bijuterie cu Vlad Gherghiceanu, un artist cu o formatie si o directie estetica foarte putin tributare stilului si mai ales ticurilor scolii de arta romanesti. Am avut un mentor cu o deschidere pentru cultura, nu numai pentru tehnica sau meserie in sine. De la el am deprins tehnicile de baza, dar si un algoritm deschis, de evaluare a tot ce tine de estetica. Un mod de a intelege lucrurile realizate de predecesori pentru a putea face mai departe lucruri, de unul singur”, spune bijutierul. Apoi, a doua intalnire foarte importanta la nivel de formare a fost cu artistul Puiu Dobre, pe care David Sandu il caracterizeaza drept un tehnician de exceptie. “El m-a sustinut sa imi pun in ordine, din punctul de vedere al unui sistem tehnic coerent, toate informatiile disparate pe care le acumulasem, ca pe niste cazuri particulare, timp de 12 ani. A fost o sansa intalnirea cu amandoi”, spunea David Sandu despre inceputurile meseriei sale.

Bijuteria de la obiect de decor si ornament la stil si personalitate

Relatia dintre obiect si mesajul ideatic este una foarte importanta pentru cel care le utilizeaza. Forma, curentul stilistic in care se incadreaza fiecare piesa, materialul din care este confectionat denota un nivel de cunoastere si educatie, o incadrare in societate. Practic, fiecare dintre noi comunica ceva prin intermediul bijuteriei. Spectaculosi sau, dimpotriva, rezervati, pentru fiecare dintre noi exista una sau mai multe piese ce intregesc sau construiesc o tinuta. Artistul bijutier se situeaza insa la celalalt pol al dialogului, el construieste personalitati, se exprima prin intermediul geometriilor sale. Pentru David Sandu, discursul este mai complex. “Bijuteriile pe care le fac sunt la inceput obiecte autonome, nesubordonate si nearondate unui purtator. Daca un tablou sau o cladire pot deveni accesorii, in aceeasi masura si bijuteria de autor poate fi transformata in accesoriu. Pentru mine, bijuterie inseamna idee, concept, stare, constructie. Acest tip de bijuterie devine comentariu pe marginea relatiei dintre forma si detaliu. Cine potenteaza si evidentiaza pe cine? Bijuteria este un ornament pentru purtator sau o forma care-i dicteaza purtatorului tot ce tine de comportament si contextualizare. Cine sustine pe cine in aceasta poveste? Sau poate ca nici nu este important acest lucru. Bijuteria de autor este de sine statatoare, iar din acest motiv este versatila, fara a fi cameleonica”, spune David Sandu.

Bijuteria, meserie uitata si regasita

Parasita pentru un timp din diverse motive sau rezumata la simple reparatii ori la multiplicarea unor modele deja cunoscute pe scara larga, meseria de bijutier s-a transformat astazi intr-una ce implica un inalt grad de cunoastere, creativitate si inovatie. David Sandu a dus aceasta profesie la un alt nivel. Acesta implica si crearea unei scoli de profil, ce va construi noi generatii de profesionisti in domeniu. “Cred ca profesia de bijutier ar trebui reinventata acum. Nu mai avem la indemana rudimentele unei reinnodari a traditiei acestei meserii. Ceea ce am invatat eu de la profesorii mei sunt ramasitele unei profesii fracturate de comunism. Informatiile preluate ar trebuit reimprospatate si imbogatite prin exercitiu, cautare, experienta personala si mai ales prin contacte cu tehnicieni si scoli din afara Romaniei”, spune bijutierul. Si a trecut si la actiune. “Am inceput un proiect pe care l-am numit Scoala de Bijuterie Contemporana. Am tinut cursuri fara intrerupere de atunci si ce ma uimeste in fiecare luna este constanta cu care locurile de la cursuri sunt ocupate cu aproape doua luni inainte. E un proiect pe care il pretuiesc foarte mult si in care mi-am propus sa investesc timp si energie. Pana acum am avut cursuri dedicate oamenilor creativi, care-si doresc sa inceapa un atelier pe cont propriu. De la sfarsitul acestui an, sper sa pot incepe sa ofer cursuri de formare profesionala. Cred ca in trei ani vom putea vorbi despre o scoala de bijuterie completa, cu toate directiile existente in aceasta breasla.”

Surse de inspiratie si alinierea la curentele si trendurile internationale

Convins fiind ca la ora actuala nu mai este nevoie de o incadrare precisa intr-un curent, David Sandu se declara apartinatorul unei generatii de artisti fascinati de minimalismul zen, de arta traditionala japoneza. Simbolismul non-figurativ ii caracterizeaza lucrarile. 

Se declara un admirator fervent al lui Abrasha, Michael Zobel sau Michael Berger.

Ii considera maestri demn de urmat pe Oppi Untracht – un artist de origine germana care a trait in America si care e autorul primului tratat de o vastitate si de o concizie incredibila despre bijuterie – si pe Rolando Negoita, un artist roman care traieste in Statele Unite ale Americii. Operele lor trebuie cunoscute de catre oricine doreste sa se bucure de lucruri de o frumusete coplesitoare.

Titlul de Furnizor al Casei Regale
“In 2010 am primit de la Casa Regala a Romaniei brevetul de Furnizor. A fost un moment special pentru mine, fiind prima recunoastere profesionala acordata de o institutie a Romaniei. Am mai primit premii sau am mai fost nominalizat pe lista scurta a concursurilor de design, insa in alte tari. A fost important pentru mine sa primesc aceasta recunoastere de la institutia care a implementat in Romania meseria de bijutier, pe vremea Regelui Carol 1.” David Sandu.

Revista Caminul iti face cunoscute cele mai importante galerii de arta.

Articole similare

Spiritul olimpic londonez la Bucuresti

Madalina Craciun

Desertul perfect pe canicula: tort racoritor cu menta

casamea.ro

4 deserturi cu înghețată

casamea.ro

Lasă un comentariu