Image default
LifeStyle

Catalin Precup si frumusetea dramatica a enigmei

Fara alti martori decat un arlechin dispretuitor si melcul-demon pe care sta asezata, ea isi dezvaluie senzualitatea intr-un gest nervos si ambiguu. Este acoperita cu o pisica mare neagra. Sau e doar o haina de blana? Inainte de liniste, demonul rade had pe cand bufonul tace obstinat sub fardul alb ca osul. „Sunt pierduta” pare ca gandeste pe-jumatate-starleta.

Nu, nu este vorba despre rezumatul unei „antiproze” scrise de Urmuz, ci despre o lucrare a artistului roman Catalin Precup, intitulata enigmatic „Before the Silence”. Forta expresiva a imaginii nu poate fi redata in cuvinte insa nu este o impietate sa spui ca acest creator de viziuni are puterea de a starni stihiile. Tablourile lui Catalin Precup sunt esafodaje complexe de semnificatii ascunse. Marele dar al artistului consta in capacitatea sa de a reprezenta imagini de o claritate plastica perfecta in spatele carora se ascunde un mesaj cu totul si cu totul criptic. Acest paradox reprezentativ pentru creatiile artistului da nastere unei emotii necunoscute care ia pe nepregatite sufletul privitorului si ii inunda fiinta cu intuitii dramatice.

Catalin Precup este pictor si desenator dar picteaza si pe obiecte cotidiene cum ar fi ceasuri desteptatoare, discuri de vinil sau tigai. Prefera pictura in ulei deoarece o simte cel mai aproape de formatia sa sufleteasca. In stilul sau se simt ecouri din pictura suprarealista dar si din simbolismul unor artisti precum Fernand Khnopff si Carlos Schwabe. Din punct de vedere cromatic, artistul are o paleta vasta dar se concentreaza pe tonuri naturale de brun, rosu, albastru, gri, verde si galben. In ceea ce priveste temele, le prefera pe cele cu impact cum ar fi natura problematica a senzualitatii feminine, relatia complementara dintre Eros si Thanatos, batranetea, timpul, moartea dar si comicul prezent in viata de fiecare zi.

Lucrarea mentionata anterior poate fi vazuta ca o alegorie a laturii grotesti a senzualitatii feminine de tip fashion-magazine, cu accente pe inexprimabilitatea absurditatii acestui ideal. In „Das Model” cheia de interpretare este tot senzualitatea femeii, dar de data aceasta vazuta in alta ipostaza. In tonuri electrice de galben-mustar, evocatoare a luminii bolnave de dinaintea furtunii, este pictat portretul unei femei frumoase din capul careia creste un copac. La mijlocul compozitiei, un iepure cu obrajii oranj de rusine lasa o pereche de brate feminine inmanusate sa-i acopere ochii. Dincolo de el, pe un soclu in forma de picioare, o fetita goala tine niste baloane.

Lucrarea exprima evolutia personajului de la stadiul de copil la cel de femeie, prin mijlocirea sexualitatii reprezentata parodic prin iepurele rusinat, un soi de totem satiric asemanator emblemei Playboy. In stil psihanalitic, este vorba despre natura duala a scoptofiliei reprimate, inteleasa ca un demers inspre asumarea identitatii feminine. In „El Borracho”, un barbat vulgar trunchiat, scufundat in desert, viseaza un trup impecabil de femeie venind prin apa spre el. Simetric, in stanga trupului, niste copaci sterpi se intortocheaza pe orizont.

Nicaieri nu apare mai limpede futilitatea ultima a inchipuirilor omenesti compensatorii, mijlocite de substante intoxicante. „Long Live the Dead King” este o rapsodie dedicata irationalului inteles ca tinta mult dorita a artistului. Identitatea omului reprezentata printr-un chip imprimat pe un giulgiu-zmeu plutitor, zboara piezis pe un cer innorat in tonuri de albastru si gri. Zmeul este prins inca de omul cu frunza-creier, emblema a rationalului inradacinat in real. „Carmelita caramelizanta” reia intr-un idiom vizual de tip simbolist tema femeii vandute thanaticului, a Meduzei obscene. O tanara cu trup de pisica intinde o limba falica spre o bufnita-ciclop. „The Frenzy Run” este o oda vizuala trista in tonuri de brun, dedicata pierderii tineretii. Pe o tija de floare, un cap de batrana marturiseste printr-o expresie tragica, secretul ultim ascuns dupa figura copilului-papusa: moartea.

Desenele artistului sunt de o calitate exceptionala, dovedind mana unui grafician inzestrat. „Le dejeuner sur l’herbe” este o referinta parodica la opera lui Manet. Catalin Precup sugereaza prin lucrarea sa ce se petrece dincolo de cortina receptiei vizuale a piesei artistice. In adancul sufletului privitorului se desfasoara un proces similar cu voaieurismul, cu patrunderea secreta pe taramul interzis al scoptofiliei. „Soapera” reia motivul melcului, dar de aceasta data fara demonizari. Personajul feminin, de o frumusete dramatica de tip hollywoodian, iese din cochilia intoarsa a melcului, afisand o expresie de diva indurerata. Desenul este o satira la adresa idealului inautentic de frumusete, impus de cultura de consum. „The Night Guardian” psalmodiaza in linii limpezi, natura tragica a destinului uman vazut prin ochiul de ciclop al batranei demon. Pe aceeasi tija, cu un cap de om in loc de coroana, floarea bolnava a timpului care trece isi desface chipul otravitor. Intr-o nota mai optimista, „The Sharp Hour” reprezinta momentul trezirii dintr-un somn scurt dupa o noapte alba si senzatia de absurditate datorata cantecului inept al cocosului.  

Catalin Precup este un dialectician plastic al abisului. El cultiveaza un set incomod de contradictii care tulbura privitorul prin problemele pe care le ridica. Este neobisnuit ca o imagine atat de clara, de expresiva, de figurativa sa aiba atatea interpretari si sa dea nastere atator intrebari fara raspuns. Este neobisnuit ca misterul cel mai impovarator sa salasluiasca in culori atat de calde, in forme perfecte, in tuse clare, aproape fotografice. Și totusi, Catalin Precup reuseste sa incarce cel mai limpede contur cu un mesaj atat de criptic incat starneste teama. O teama profund estetica a carei prezenta semnaleaza iminenta catharsisului.

Scurt CV:

Nume si prenume: Precup Catalin Cosmin

Data si locul nasterii:  03.11.1981, Targu Mures, jud. Mures

Studii:

Prezent Universitatea de Arta si Design, Cluj Napoca

Studii doctorale

2004-2006 Universitatea de Arta si Design, Cluj-Napoca Studii postuniversitare de masterat  – Facultatea de Arte Plastice, specializarea pictura

2000-2004 Universitatea de Arta si Design, Cluj-Napoca Facultatea de Arte Plastice, specializarea pictura

1996-2000 Liceul de Arta, Targu-Mures

Specializarea pictura

Activitate profesionala:

        Expozitii personale si de grup:

· “Explozitie”, grafica, pictura, Cluj-Napoca, 2004
· „Karusel”, pictura, Targu-Mures, 2004
· „Kodobelk”, pictura, Medias, 2005
· „Orrele”, fotografie, Cluj-Napoca, 2006
· „E vorba de… sentiment!”, mixed-media,

Cluj-Napoca, 2006

· “Marea aventura”, pictura, grafica, mixed-media, Medias, 2009
· “Detaliile incep pasind”, Cluj-Napoca, 2010

Activitate diversa in domeniul cultural-artistic (participari la concursuri si manifestari conexe, organizare de evenimente si workshop-uri, reporter-colaborator) si arii extracurriculare: grafica de carte, cd, afis, invitatii, publicatii, fotografie, poezie etc.

Articole similare

Humanic dă startul primăverii 2019!

comunicat de presa

Domeniile Sâmburești lansează campania ”Chardonnay. Un vin care înțelege femeile”, dedicat special femeilor, dar aduce în prim plan arta conversației în doi

comunicat de presa

Care sunt principalele motive pentru care merita sa incercam un dozator sapun de calitate inalta?

comunicat de presa

Lasă un comentariu