Abuzul influențează dezvoltarea individului în dimensiunile sale esențiale

17 octombrie 2018 , 180 afisari

 Andreea Stroe este psihoterapeut acreditat de Colegiul Psihologilor din România, psihoterapeut cu specializarea psihoterapie cognitiv-comportamentală și hipnoză. Este, de asemenea, psiholog în terapie sistemică (cuplu-familie-copil ), cu atestare ACTF (Asociația de Consiliere și Terapie a Familiei). Deține expertiză în logopedie, psihologie clinică, psihologia muncii și organizațională, psihologia transporturilor, psihologia aplicată în securitate națională. Andreea este psiholog cu experiență de peste 10 ani în psihoterapie individuală și de grup, ateliere dezvoltare personală copii și adulți, logopedie și are  experiență de peste 7 ani în psihologia aplicată a securității naționale. A participat în cadrul proiectului „Effect-Affect”, cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național, în calitate de moderator al discuțiilor de după spectacol și de observator al impactului psihologic al spectacolului „Cirque du Vérité”.

 

Care este, pentru dumneavoastră, ca psiholog, relevanța proiectului „Effect-Affect”?

Din punctul meu de vedere acest proiect și-a propus să aducă în față spectatorilor un subiect “tabu” despre ceea ce înseamnă  abuz (sexual, fizic, emoțional, abuzul asupra copiilor). Proiectul ne vorbește despre trauma pe care o produce actul în sine asupra celui abuzat, cum îi influențează viață , ce impact emoțional și fizic are asupra ființei umane.  Acest proiect mai  scoate în evidență faptul că  abuzul produce noi victime: abuzatorii de mâine, despre care nu se vorbește niciodată. Proiectul în sine încearcă să scoată acest subiect al abuzului din umbră sa de rușine, a sentimentului de vinovăție,  dorește să producă acea conștientizare că toți am abuzat măcar o dată în viață.  Se produce, astfel, conștientizarea faptului că abuzurile se întâmplă  frecvent și că nu trebuie să rămânem indiferenți în față abuzului, de orice formă ar fi el. Consider acest proiect și-a atins obiectivul prin acest demers artistic pus atât de bine în scenă, jucat atât de bine. Transpunerea Codruței (actrița spectacolului – n.n.) te face să rămâi conectat de la început până la sfârșit, ai momente când te trec fiori, ceea ce înseamnă că spectacolul ajunge acolo unde trebuie, în sufletele, simțurile și conștientul oamenilor .

Din experiența dumneavoastră, care sunt mediile în care primează agresiunea sexuală și emoțională?

Abuzul influențează dezvoltarea individului în dimensiunile sale esențiale, efectele abuzului sunt profunde și nefaste, însoțind individul de-a lungul vieții sale. În primul rând să vorbim despre agresiunea sexuală care  este mai des întâlnită în mediile  devalorizate, în penitenciare, în mediile rurale. Procentajul abuzului este mai mare asupra părții feminine decât cel al părții masculine. Abuzul emoțional și cel sexual a avut o creștere foarte mare în anul 2017 față de anii anteriori. Abuzul emoțional este principala formă de abuz asupra copilului, urmat de neglijare și  agresiune fizică. Multe dintre abuzuri au loc în familie, urmat de cel din spațiul public,  mediul școlar, mediul online, la locul de muncă. Din ce în ce mai mult ne confruntăm cu această problemă a abuzului, indiferent de formă lui, el este prezent până și în locurile de joacă. Ceea ce  ar trebui să ne alarmeze, să încercăm să facem ceva, să intervenim, să ajutăm atât abuzatul, cât și abuzatorul. Din păcate sunt foarte puțini cei ce vin să ceară ajutor.

Ce ne puteți spune despre experiența dumneavoastră ca moderator-psiholog în cadrul proiectului?

A fost o reală plăcere să colaborez cu oameni atât de pasionați și de implicați în acest proiect. Rolul  meu nu a fost doar cel de psiholog-moderator al proiectului, ci și cel de observator în timpul spectacolelor. Am urmărit fiecare trăire, tresărire, lacrimă pe care cei din sală încercau să o ascundă în anumite momente. Este minunat să vezi cum oamenii, după spectacol, nu plecau și rămâneau încă două ore la sesiunea de discuții. Am fost plăcut surprinsă să văd cum o parte dintre ei au ridicat mâna și au spus: da și eu am fost abuzat/ă. Sau, da, și eu am abuzat. Am observat cum trauma abuzului pentru anumite persoane a rămas, încă persistă suferința, frica, sentimentul de vinovăție. Mi-aș fi dorit să le spun: mergeți la psiholog, puteți vindecă aceste răni! Dar la final suntem toți doar niște spectatori și fiecare alege să facă ceea ce consideră că este bine pentru el și sufletul sau. Am atâtea de spus despre acest subiect și despre acest proiect încât cred că nu îmi ajunge un singur interviu . 

Care este percepția dumneavoastră personală asupra spectacolului „Cirque du Vérité”? Cum vede ochiul psihologului actul artistic din poziția de spectator?

Spectatorul din Mine spune: Wooow... mă înclin în față Codruței, a interpretat atât rolul abuzatului cât și cel al abuzatorului cu atâta emoție , trăire ... Nu știu cum a putut să joace de atâtea ori acest spectacol, cât echilibru mental și emoțional poate avea. Mă înclin în față lui Teo (regizorul spectacolului – n.n.), pentru că a scris această piesă, a reușit să scoată în evidență toate aspectele abuzului, fiecare cuvânt era încărcat de trauma, suferință, de adevăr. Un adevăr și o realitate dureroasă. Nu pot spune decât: Felicitări, vouă, oameni minunați!   Felicitări tuturor celor ce au făcut posibil acest proiect, tuturor celor implicați.

Ce strategie ar trebui adoptată în plan social pentru reducerea abuzului sexual?

În primul rând, să nu rămânem indiferenți, să nu întoarcem spatele abuzului. Să conștientizăm că nu este o rușine să cerem ajutor dacă am fost abuzați, să înțelegem că nimeni nu ne va judeca, învinovăți. Nu noi suntem vinovați dacă suferim  un abuz de orice fel ar fi el: emoțional, sexual, verbal, fizic. Să nu rămânem indiferenți nici față de cei ce agresează, să le oferim ajutorul, să îi sfătuim să ceară ajutor, în spatele oricărui agresor se află un om care, la un moment,  a suferit o traumă. O traumă netratată, o suferință neînțeleasă. Să nu rămânem indiferenți când observăm o persoană care este abuzată, să anunțăm organele competente. Pe scurt: să intervenim, așa cum știm mai bine, fără violență, evident.

Din experiența dumneavoastră, ce frecvență au aceste cazuri în rândul pacienților?

Frecvența abuzului, cel puțin cu ce mă confrunt eu în cabinet, este una ridicată. Pornind de  la copii abuzați până  la adulți abuzați. Abuz emoțional, fizic, sexual. Ce pot spune este că din 10 pacienți ( să spunem ), 6 au suferit o formă de abuz de-a lungul vieții. Este cumplit. Dar felicit părinții ce își aduc copii la terapie atunci când sesizează modificări comportamentale și emoționale la cei mici sau adolescenți. Îi felicit pe adulții ce au curajul să spună: da, am fost abuzat și am nevoie de ajutor.

Ce sfaturi ați putea da echipei proiectului Effect-Affect pentru creșterea impactului proiectului ?

În primul rând, să nu renunțe, avem nevoie de oameni că ei. Avem nevoie de oameni implicați și deschiși asupra acestui subiect. Este nevoie să se vorbească despre acest subiect,  abuzul este întâlnit frecvent și din ce în ce mai mult și aria se extinde. Să încerce să implice cât mai mulți oameni în proiect, să încerce să între și în mediile mai devalorizate, este nevoie de conștientizare și acolo. 

 

 

Interviu realizat de Gina Șerbănescu

 

„Ef(f)ect-Af(f)ect” este o iniţiativă a Asociației Mise en Scene și a trupei independente de teatru Re-Act, împreună cu Centrul Pentru Identitate și Promovare Culturală. Proiectul îşi propune o formă de teatru educativ, a cărui spectacol are ca temă – ABUZUL SEXUAL; sesiuni de întrebări și răspunsuri cu publicul, în urma reprezentațiilor, cu participarea unui psiholog cu rol de moderator. Proiectul reunește o paletă largă de instituții și asociații, de la teatre de stat și instituții media cu renume, la organizații care combat în mod activ violența sexuală și domestică și este cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Următorul eveniment din cadrul proiectului este o reprezentație a spectacolului „Cirque du vérité”, produs de Teatrul Re-Act, în data de 20 octombrie 2018, la Cinema Dacia din Cluj-Napoca, strada Bucegi, numărul 11. Accesul la spectacol este GRATUIT, în limita locurilor disponibile.

Loading...

Comentarii

Newsletter