Ioan Chiran, sculptor restaurator

29 august 2010 , 1212 afisari

Sfatul specialistului trebuie intotdeauna urmat, avem astfel sansa de a detine piese de calitate, executate profesionist. In cazul mobilierului de epoca, ce a traversat timpul, marturia varstei lasa urme.

Restaurarea o face un ebenist, nu un tamplar, cum am fi tentati sa credem, acesta doar reconditioneaza, repara. Pentru restaurare este absolut obligatorie folosirea tehnologiei si a materialelor de inceputuri.

Cel mai mare rau care se poate intampla sunt cariile. Pentru a lupta impotriva acestora, se prepara solutii in combinatii atent studiate. Ioan Chiran detine secretul uneia care are mari sanse de izbanda, folosind-o inainte de a incepe restaurarea propriu-zisa.

Lumea trebuie ferita de falsuri, de greseli ce strica amenajarea unui ambient deosebit, iar luxul inseamna garantia originalitatii, a rafinamentului, a unicitatii.  

Alaturi de Ioan Chiran, artist- ebenist, aflam cateva dintre tainele restaurarii mobilierului de arta, un soi de ABC presarat cu povesti interesante.

Fiecarei piese i se intocmeste o fisa de analiza, in care se trec pe rand mai multe elemente.

In primul rand se face o identificare a stilului caruia ii apartine, se fixeaza si se dateaza in timp, si se lucreaza intotdeauna cu materiale ce provin din acele vremuri.

Lemnul, diferitele esente si culori sunt tema unei veritabile dizertatii, de exemplu nucul este dens in fibra, se mai folosesc paltinul, mahonul, parul african, sau teiul.

O piesa se descompune si se analizeaza, decizia de abordare a cazului se ia in functie de rezultatele acesteia. Toaletarea lemnului se face cu solutii create de ebenist, fara a se interveni la culoarea originala. Vechimea ii da prestanta si autenticitate.

Al treilea pas este acela de a cunoaste tehnologia si uneltele folosite in acele vremuri. Astfel, se vor pregati ingredientele si proportiile juste pentru fiecare piesa de mobilier.

De abia de acum incolo se porneste la restaurarea propriu-zisa.

Un capitol important in tehnologia lemnului este taierea si uscarea; un secret este acela de a folosi material dintr-un singur copac, asemeni sculptorului care naste o minune din acelasi bloc de marmura.

Piesele confectionate din lemn taiat in ani diferiti, cu alt grad de uscaciune, din zone diferite, nu mai au aceeasi valoare, se simt diferentele si reactioneaza altfel in timp.

In cazul medalioanelor cu intarsii se face o veritabila chirurgie, analizandu-se fiecare esenta, un demers extrem de migalos si pretentios, mai ales ca fiecare esenta se comporta altfel in timp.

In cazul furnirului, cel mai valoros fiind cel din lemn de trandafir, se lucreaza cu clei de oase, confectionat de ebenist. Pentru fiecare piesa se face o alta reteta, iar pensulele sunt cele din lemn, coaja de tei. O lucrare bine facuta este garantata 100 de ani.

Respectul pentru o executie profesionista si pentru materiale originale reprezinta o prioritate pentru detinerea unor piese de mobilier de arta de calitate, ce pot reprezenta o mostenire culturala de o inestimabila valoare.

CV artist:

Ioan Chiran, artist-ebenist si sculptor restaurator, este mai degraba un chirurg al lemnului, ce afirma intr-un interviu ca: „Nu exista mobilier care sa nu poata fi recuperat, conteaza proportiile! Imi place mult sa lucrez piese complicate”. De fapt, din mana lui ies adevarate minuni.

Este fascinant sa stai si sa il privesti cand lucreaza, felul in care analizeaza fiecare piesa, cum cantareste gravitatea cazului, starea in care se afla „pacientul”, sculele asezate doar aparent la intamplare, dalti pe care le ascute cu mana lui, pentru ca astfel simte cum vor musca din lemn, perii din paie, pietre de ascutit, substante ce par coborate din atelierul unui alchimist si multe altele.

La Ioan Chiran in atelier miroase a timp intors din drum, experienta sa impresionanta inseamna pasiune, daruire, o permanenta informare, rabdare si, nu in ultimul rand, talent.

Experienta mea in acest domeniu este de peste 40 de ani, timp in care am restaurat sute de piese de mobilier si am construit zeci de case cu structura din lemn, utilizand sistematic metode traditionale!”. Putem adauga faptul ca a restaurat biserici si Palatul Patriarhal, de departe cea mai laborioasa lucrare.

Stilul preferat este Boulle, cel care de-a lungul timpului l-a solicitat cel mai mult, si, pentru cunoscatori, putem spune ca a intalnit cateva piese originale.

Loading...

Comentarii

Newsletter