DUMPERE PE ROTI CU PNEURI: inovatie, realizare, diversitate

29 iunie 2011 , 1008 afisari

Industria constructoare de masini sau ingineria mecanica a fost dintotdeauna punctul forte al economiei tarilor occidentale. Ingineria mecanica este un sector foarte larg si variat ce include, in principal, instalatii mecanice si echipamente, utilaje pentru producerea si utilizarea energiei mecanice, echipamente tehnologice pentru constructii, utilaje agricole si forestiere, masini-unelte, autovehicule si alte instalatii cu destinatii speciale.  

Competitivitatea industriei tarilor dezvoltate se bazeaza, intre altele, pe produse remarcabile, inovative, know-how si calificare, abilitate de conformare cu cererile clientilor. Majoritatea firmelor – mari sau mici – au avantajul de a fi flexibile si usor adaptabile nevoilor clientilor, iar pe de alta parte introduc repede si cu succes in productie toate noile realizari ale cercetarii.  Dezvoltarea continua si deliberata a industriei constructoare de masini – generatoarea  resurselor de productie – este urmarea muncii sustinute a managerilor (pentru elaborarea strategiilor adaptate continuu la mediul de shimbare si a interesului consecvent pentru cercetare), a inginerilor proiectanti (pentru nivelul ridicat al competentei tehnice si al capacitatii de inovare) si nu in cele din urma a muncitorilor (pentru inteligenta, cunostintele si compatibilitatile tehnologice ridicate). Extrapoland, aceleasi deziderate, din punct de vedere competitional, le intalnim si in alte domenii: educatie, sanatate, militar, cercetari spatiale etc. Aceasta dovedeste ca factorul de productie decisiv pentru ridicarea bunastarii oamenilor din tarile dezvoltate nu este nici spatiul, nici energia, nici pamantul cultivat, ci imbunatatirea calitatii populatiei si amploarea gradului ei de cunoastere.

In consecinta, realizarile firmelor cu traditie in dezvoltarea echipamentelor tehnologice pentru constructii (succesul acestora bazat pe gradul ridicat de inovatie starneste curiozitate) inspira si mobilizeaza, prilej ca in cele ce urmeaza sa prezentam stadiul conceptiei si realizarii dumperelor pe roti cu pneuri de constructie usoara si normala.

Despre dumpere...

Dumperele sunt masini prevazute cu organ activ tip cupa basculanta, destinate transportului si manipularii pamantului si materialelor granulare in santierele de constructii. Dumperele de constructie usoara (minidumpere) si medie, recomandabile pentru exceptionala lor mobilitate si manevrabilitate, deservesc un vast domeniu de utilizare pentru activitati ce se desfasoara in spatii mici (lucrari edilitare, lucrari peisagistice, lucrari silvice, horticole etc.).

Clasificarea dumperelor pe roti cu pneuri, de constructie usoara si medie, se poate face dupa mai multe criterii:

• Dupa tipul transmisiei ce deserveste mecanismul de deplasare pot fi: cu actionare hidrodinamica, hidrostatica sau cu actionare combinata (mecanica cu hidrostatica). Actionarea bascularii benei sau a echipamentelor atasabile – pentru toate tipurile de dumpere – este hidrostatica;

• Dupa constructia sasiului pot fi: dumpere cu sasiu monobloc (fig. 1) si dumpere cu sasiu articulat (fig. 2). Dumperele cu sasiu articulat asigura o buna manevrabilitate si inscrierea in curbe cu raze de viraj mici;

• Dupa modul de descarcare a benei pot fi: cu descarcare frontala, standard (fig. 3), cu descarcare in orice pozitie a benei, rotita in plan orizontal (stanga/dreapta) cu un unghi de 90° (fig. 4);

• Dupa sistemul de cuplare a benei la sasiu pot fi: dumpere cu bena prevazuta cu sistem de prindere directa la sasiul masinii, varianta standard (fig. 3), si dumpere prevazute cu structuri cinematice (in general, atasabile rapid la sasiul masinii) pentru manevrarea si bascularea pe verticala a benei, in orice pozitie (fig. 5);

• Dupa masa de exploatare pot fi: dumpere usoare (minidumpere) si dumpere normale; pentru aceste marimi, masa utila de transport este cuprinsa intre 0,3... 10,0 t;

• Dupa modul de incarcare a benei pot fi: dumpere ce implica pentru incarcarea benei un utilaj de tipul incarcator frontal sau excavator hidraulic si dumpere cu mijloc de incarcare propriu, de tipul cupa incarcator, amplasat la partea anterioara sau centrala a masinii (fig. 6 a, b);

• Dupa forma locului de comanda a operatorului pot fi: dumpere fara cabina, cu cadru de protectie (fig.1, 2, 3, 4, 5, 6), dumpere cu copertina (fig. 7) si dumpere cu cabina inchisa (fig. 8);

• Dupa numarul benelor si al echipamentelor atasabile la masina de baza pot fi: cu o singura bena (varianta standard), cu doua sau trei bene de schimb, cu echipament interschimbabil, altul decat bena, de exemplu malaxor pentru beton si mortar (fig.9), sau cu echipament de incarcator (fig.10).

Loading...

Comentarii

Newsletter