Cum se intretin sculele electrice?

29 decembrie 2015 , 1288 afisari

Cunoasterea si aplicarea unui set de reguli de buna intrebuintare va poate garanta o folosire
 fara probleme a uneltelor electrice timp indelungat.

Cititi documentatia masinii!

Prin lege, orice masina electrica vanduta in Romania trebuie sa fie insotita nu doar de certificatul de garantie, ci si de o carte tehnica, scrisa in limba romana. Daca a dvs. nu are, atrageti-i atentia vanzatorului asupra acestei absente si cereti-i imperios sa rezolve problema aparuta!

Apoi, cititi cu mare atentie acest manual de instructiuni. Atentie! Nici sa nu va ganditi sa porniti masina inainte de a intelege pe deplin tot ceea ce a considerat producatorul ca trebuie sa cunoasteti despre scula pe care a fabricat-o.

Daca o stricati folosind-o intr-un mod impropriu, sunteti bun de plata, caci certificatul de garantie nu acopera erorile ce va sunt imputabile.

Fiti atent la tensiunea de alimentare, la timpul recomandat de folosire (sculele neprofesionale pot fi folosite doar o perioada limitata de timp, obligatoriu urmata de un interval in care masina se raceste), la partile consumabile, ce trebuie inlocuite (carbunii, de pilda, sau uleiul de ungere), la combustibilul ce poate fi folosit si modul in care acesta se combina cu alte substante (de exemplu, cu ulei de transmisie, ca in cazul motoferastraielor pe baza de benzina) etc.

E absolut necesar sa faceti studiul cartii tehnice avand masina in fata. Dupa ce cititi si sunteti convinsi ca ati inteles in detaliu modul de functionare, porniti masina si verificati „pe viu” acest lucru, abia apoi mergeti mai departe.

Lamuriti-i si pe altii!

Daca imprumutati cuiva propria dvs. scula electrica, aveti grija sa-i transmiteti toate informatiile despre ea, inainte de a o preda. In cazul in care dati aparatul fara sa oferiti si lamuriri despre folosirea lui corecta, nu aveti de ce sa va suparati daca va este inapoiat stricat!

Conectarea la retea

In primul rand, trebuie ca aparatul sa functioneze la tensiunea si frecventa curenta, respectiv 220 v si 50 Hz. De asemenea, verificati daca priza electrica are puterea mai mare decat puterea nominala a masinii. Lucrul acesta este foarte important in cazul unui aparat de putere mare, peste 2000 W. In cazul in care conectati masina la un grup electrogen, asigurati-va ca puterea acestuia este cu 20-30% mai mare decat puterea nominala a masinii. In momentul pornirii, masina solicita un curent de pornire mai mare decat cel nominal, deci e absolut obligatoriu ca acesta sa-i fie furnizat, daca nu vreti sa o deteriorati!

In cele mai multe dintre cazuri, aparatul electric va fi conectat la retea, deoarece doar rareori va puteti multumi cu cablul de 2-4 m cu care este prevazut aparatul. Trebuie sa aveti grija ca sectiunea conductorului sa fie corespunzatoare cu puterea masinii. Daca prelungitorul este mai subtire decat reclama masina, e foarte posibil sa aveti o cadere mare de tensiune pe prelungitor, care se traduce printr-o tensiune mica de alimentare a masinii, deci posibila ardere a motorului electric!

Intindeti prelungitorul!

O regula foarte simpla si importanta, pe care cei mai multi dintre noi nu o cunosc, sau nu o respecta: prelungitorul trebuie sa fie intins pe toata lungimea lui. Daca e facut colac, in el apare un efect de bobina ce va duce la scaderea tensiunii de alimentare a masinii.

Masina si vremea

Masinile sunt sensibile la conditiile climaterice. As zice ca la fel, sau cel putin la fel de sensibile ca oamenii. Deci, daca dvs. nu va place sa lucrati in umezeala, ganditi-va ca nici masinii electrice nu-i convine. Feriti-va, deci, sa utilizati scule electrice in atmosfera umeda, cu atat mai putin cand ploua. Pe de alta parte, daca e iarna si treceti o masina de la exterior la interior, aproape sigur veti avea condens pe partile metalice. Se impune, in acest caz, sa lasati sa se scurga o perioada de un sfert de ceas, inainte de a apasa pe intrerupatorul masinii. In acelasi anotimp, sau, in general, in conditiile in care masina se foloseste la o temperatura inferioara celei de -10 ̊C, aceasta trebuie lasata sa functioneze in gol vreme de vreo 5-8 minute, pentru fluidizarea substantelor de ungere (vaselina sau ulei, dupa caz).

Meteo-dependenta masinii

Daca temperatura mediului ambiant depaseste +35 ̊C, este foarte posibil ca scula electrica sa se incalzeasca rapid. Acest lucru se constata prin „palparea” ei - daca este fierbinte, e semn ca s-a supraincalzit. Vindecarea e simpla: lasati-o sa functioneze in gol cateva minute, pentru ca ventilatorul montat pe rotor sa o raceasca.

Depozitarea

O buna depozitare, mai ales daca e vorba despre o perioada de repaos mai in- delungata, este foarte importanta pentru intretinerea unei masini. Pentru aceasta, trebuie indeplinite cateva conditii minime. In primul rand, temperatura nu trebuie sa scada sub 0 ̊C. Masina nu e alcatuita doar din fier, are in componenta si tot felul de circuite electrice, care s-ar pu- tea strica daca sunt supu- se la ger. In al doilea rand, locul de depozitare trebuie sa fie uscat. Umezeala nu lasa neafectate partile metalice, deci fiti foarte atenti cu acest „amanunt”!

Folositi un lubrifiant!

Daca depozitati pentru multa vreme o scula electrica, inainte de a o pune pe raft aveti grija sa o ungeti cat mai bine cu un lubrifiant, de preferabil vaselina de buna calitate. Ideal ar fi sa acoperiti cu un strat subtire toate partile metalice la care aveti acces nestanjenit.

 

Text: Dan Mazilu

Foto: Petre Chertes

Articol preluat din revista Casa Mea
 


 


 


 


 

 

Loading...

Comentarii

Newsletter